Aejohansson
Hur skickar man bäst orotade pelargonsticklingar?
mamamaggan
Bäst vet jag inte men jag brukar skicka dem med blött hushållspapper nederst på stjälken, plastpåse om där , ner med det hela i en tom hushållsrulle coh så ner i någon form av kartong.

Kartong behöver inte innebära en hel kartong , jag brukar klippa till så att jag iaf får ett kartongskydd ytterst.

Det brukar gå bra , brukar få höra att de klarat sig bra och att det varit väl packat.
Eva i Skåne
Det finns många varianter och pelargonsticklingar är tåliga så de flesta funkar.
Jag har fått sticklingar som bara legat i en plastpåse och sedan i nåt kartong (nerklippt mjölkpaket är vanligast)
En del säger att man absolut inte ska stoppa sticklingen i plast, andra säger att man inte ska lägga papper runt stjälken...

Själv har jag skickat många och brukar ha lite blött hh-papper som Maggan beskrev, sen en bit plastfolie utanpå papperet, men inte upp över bladen. En halv tidningssida runt sticklingen och sen i mjölkpaket. Har skickat hundratals så och inte fått några klagomål.
Peztis
Jag har lagt lite fuktigt vitmossa runt nederdelen/rötterna, lite plastfolie runt detta och sedan papperstidning och därefter i kartong. Försökte skippa plasten men då blev hela kartongen blöt så det funkade inte.

Jag brukar se till att kartongen är under 3 cm i tjocklek och 25 cm i höjd så att man inte åker på skrymmande i porto (12 kr utöver vikten).
Jultorpet
Jag skickar mycket växter, oftast pluggplantor, och en hel del rotade pellargonsticklingar.

Jag packar först med vått hushållspapper runt jordklumpen, plastpåse runt hela växten, ett blad tidningspapper runt det hela och sedan ned i ett C5 kuvert. Brukar få beröm för bra packning och i år har det endast varit en speciell begonia som detta inte fungerat bra med, den har krävt kartong eftersom den var särskilt skör. Jag har köpt in sk brevpackkartoner till specialfallen men ska man inte skicka många och har tid att pyssla lite när man packar går det jättebra med mjölkpaket som man klipper itu så man får två stora platta delar som man kan foga i varandra så det blir max 3 cm tjockt. Det formatet går också bra att stoppa i ett C5 kuvert om man vill och får ganska stadiga kanter så det inte blir platt under resan.

När det gäller plastpåse eller inte kan jag säga att jag själv köpt växter som kommit med påse bara runt rotdelen och det har hänt att det varit så torrt att växten varit halvdöd när jag fått den. Jag har därför valt att alltid packa hela växten i påse och knyta en lös knut på öppningen och jag har inte fått några klagomål på det.

Har också fått växter inlagda i toa- eller hushållsrullar eller mellan två pappskivor som varit totalt platta vid ankomst. I de fallen tycker jag pappen är mer till nackdel än fördel faktiskt. Ska man slå in i papp måste det finnas kanter som håller någorlunda mot tryck.
Pius
CITAT (Peztis @ 28-08-2011, 21:53) *
Jag har lagt lite fuktigt vitmossa runt nederdelen/rötterna, lite plastfolie runt detta och sedan papperstidning och därefter i kartong. Försökte skippa plasten men då blev hela kartongen blöt så det funkade inte.

Jag brukar se till att kartongen är under 3 cm i tjocklek och 25 cm i höjd så att man inte åker på skrymmande i porto (12 kr utöver vikten).

Jag gör nästan likadant, men nöjer mig med vått hushållspapper runt nederdelen av grenen, sen plastfolie runt om, fäster med tejp. Sen brukar jag bara riva av lämplig bit tidningspapper och sno om sticklingen.

Det besvärliga brukar vara att hitta en lagom stor kartong.

Sen har jag en brevvåg så jag väger hela försändelsen innan jag lägger den på lådan. Där jag bor är de väldigt petiga men i t ex Stockholm brukade jag få stora paket för bara 12 kr.

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon