CITAT (Cilla @ 01-09-2011, 03:16)

Finns mycket att säga om detta, men det första som slår mig: Fundera på att ha den liggande grenen kvar, helt intakt!
Jag har sett flera träd med fallen krongren som denna, som utan eller med lite hjälp har kunnat överleva med rik fruktsättning och dessutom stå för fortsättningen av trädet unde flera decennier.
Kan grenen ligga i den position den har så har jag flera tips att ge. Om den ligger i vägen för annan viktig verksamhet än att ge frukt på mycket låg, plockbar nivå så har jag inga andra råd än att nu ta bort grenen och låta resten av trädet stå som det är - tills nästa gren faller.
Intressant! Det hade jag aldrig trott, att en sådan gren kunde leva vidare. Tyvärr är den lite väl mycket i vägen för "fotbollsplanen", så det är inget alternativ hos oss.
CITAT (Huggorm @ 31-08-2011, 21:32)

Så vitt jag kan se på bilden så får trädet en hygglig form även utan den här halvan. Men man ser också att stammen är ihålig nedtill, och det blir inte bättre efter att du sågat bort den fallna trädhalvan och snyggat till brottytorna. Det är bara att inse att trädet är gammalt och har en del krämpor. Det kan säkert klara sig både tio och tjugo år till om man sköter om det och har lite tur, men de har passerat sin storhetstid.
Tack för alla tips hittills! Jo, det stämmer att trädet både är gammalt och ihåligt. Skulle verkligen sakna det om det försvann helt.
Men hur gör man då när man "snyggar till" brottytorna? Och finns det något mer man kan göra för att det ska klara sig så länge som möjligt?