ingasträdgård
[font="Tahoma"][/font] Jag är helt ny här på forumet sedan några timmar tillbaka. Jag bor med min familj i södra Norrland zoon 4 i ett funkishus med 1300 kvm tomt och har snöat in helt på trädgård. Vi planterade ett äppelträd när vi flyttade hit för ca 10 år sedan som gav bra med frukt de första åren. De senaste åren har det inte blivit någe frukt alls och bladen har varit angripen av något som jag inte vet vad det är. I år har det blivit fullt med frukt och bladen har klarat sig bättre men all frukt har blivit angripen av något. Hoppas på att få svar om vad det kan vara och hur jag ska få ett friskt äppelträd igen thanks.gif
Bassam
Hej

jag har lite frågor först :

1om skada området mjuka.

2 Finns hål under skal och området blir mjuka och frukt ramla .

3 om det finns tunnel inom frukt som går till frö .

H.Bassam
Piccante
Liknar det som på engelska heter apple scab och orsakas av svampen Venturia inaequalis. Svampen övervintrar i nedfallna löv som är infekterade så ta bort alla löv som faller ned och all angripen frukt och släng.
ingasträdgård
CITAT (Bassam @ 28-08-2011, 19:42) *
Hej
jag har lite frågor först :

1om skada området mjuka. Svar: Nej det skadade området är inte mjukt2
Finns hål under skal och området blir mjuka och frukt ramla . Svar: Nej det finns inga hål under skalet, en del frukt har ramlat av och de är inte mjuka.3
om det finns tunnel inom frukt som går till frö . Svar: nej det finns ingen tunnel, fruktet ser friskt ut inutiH.Bassam
*Stintan*
Jag tycker att det ser ut som äppelskorv som gynnas om sommaren varit regnig och varm. Även kaliumbrist och för mycke kväve gynnar skorven.

http://gardener.blogg.se/2010/january/appelskorv.html

Ah ser nu att Markus skrev om samma sjukdom.

Bassam
Hej

Det finns olika sjukdom och insekter som skada frukt så man måste får svara på lite frågor för att vi kan svara rätt näsan genom internet , och hur mycket man som har problem svara noga , det kan få bra svara , växter hälsa viktigt som människor och djur hälsa .

Obs

vi ska jobba tillsamman får att höja mina trädgårds kvalitet .

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon