kwide
Hej

Våra grön- och svartvinbärsbuskar har fått hemska fläckar, som är gul/bruna. Bären ser normala ut men busken ser annars helt förskräcklig ut. Jag har behandlat en av buskarna med någon trädgårdsaerosol men är osäker på om det hjälpt. Den busk jag inte har besprutat har blivit klart sämre.

Bild finns i mitt fotoalbum här.

Vad borde jag göra?

K

PS Bladen är helt bruna på undersidan. Svamp?
Bassam
Hej

gul/bruna fläckar kommer ofta från Svampen men vi behöver lite förklaring som vad det finns mot fläckar på andra sidan , är de många stora om du kan titta på rötter om de är friska eller inte men nu den är medel som du anväder och funkar bra fortsatt med den plus ta bort skadad delar och bränna dem plus du kan beskära för att luften gör bra genom dem och du kan undvika överflodiga vatten .

H.Bassam
Sillywizard
Det är svårt att säga utifrån de bilderna, men kan det de bruna fläckarna vara en sekundär symtom till det primära problemet, nämligen ett omfattande angrepp av vita flugare (eller annan likande ohyra)? Titta noga under bladen för små, små ohyra.
Jultorpet
Har bladen en filtliknande gulröd/brun yta på undersidan är det filtrost, Cronartium ribicola.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon