kirw
Hej. Jag ska plantera en häck på min kolonilott så snart det går men mina gröna fingrar är nybörjare och jag känner att jag behöver lite tips.

Platsen där jag ska plantera har endast lite morgonsol annars ligger den i skugga. Jag vill också att den ska vara rätt så snabbväxande för att minska insyn från nyfikna grannar.... Helst vill jag ha en häck med löv och blommor. Funderade på syren men jag har läst på forumet och förstått att syrenen behöver inte alls vara snabbväxande och den behöver kanske mer ljus än vad jag kan erbjuda.

Finns det nån här som har bra tips att komma med?

Hälsningar Kristina
Bengt i Särö
CITAT (kirw @ 04-03-2004, 11:45)
Hej. Jag ska plantera en häck på min kolonilott så snart det går men mina gröna fingrar är nybörjare och jag känner att jag behöver lite tips.

Platsen där jag ska plantera har endast lite morgonsol annars ligger den i skugga. Jag vill också att den ska vara rätt så snabbväxande för att minska insyn från nyfikna grannar.... Helst vill jag ha en häck med löv och blommor. Funderade på syren men jag har läst på forumet och förstått att syrenen behöver inte alls vara snabbväxande och den behöver kanske mer ljus än vad jag kan erbjuda.

Finns det nån här som har bra tips att komma med?

Hälsningar Kristina

Hej Kirw.
Det är svårt att rekomendera en häcväxt när man inte har sett växtplatsen
Men här har du ett förslag Amelanchier cannadensis ( Häggmispel).
Kanske lite väl skuggit,tycker om kalk haltig jord.
Hälsningar
Bengt i Särö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon