|
Davidoff
28-08-2011, 15:48
Torka? Hur? Frysa? Hur? Annat?
djungel
28-08-2011, 16:37
Jag använder samtliga metoder.
Torkar i fönstret i snöre och maler till flakes.
Torkar i ugn (50 grader) och maler till flakes eller pulver
Torkar i fönstret och spar hela frukter för att krossa ner i maten.
Fryser in hela eller delade frukter
Margith
28-08-2011, 17:33
Jag delar dem i halvor. Jag tar bort fröhuset (fröerna slänger jag eller märker upp och sparar till nästa år) Sen lägger jag halvorna i en plastpåse och in i frysen. Halvorna använder jag sedan, finhackade, i allt som innehåller köttfärs eller kyckling. De allra sista bitarna går åt i marinaden till det årets första grillmarinad
Skruttis
29-08-2011, 09:07
Hackar färska i småbitar och fryser in.
Torkar den större mängden i ugn och grovmaler till flakes/pulver.
Sparar lite fröer till nästa års sådd.
Margith
29-08-2011, 10:51
Ni som torkar och maler till flakes, hur gör ni? 50 grader i ugnen har jag begripit, men ungefär hur länge? Hela eller delade? Hur maler ni dem för att få flakes?
Liten varning för att trä på tråd och torka i fönstret. Fick jag tips om någon gång och gjorde med i stort sett hela skörden, men fröhusen möglade så allt i princip, blev oätligt. Kanske beror på hur man bor etc. Numera delar jag eller fryser in.
Jultorpet
29-08-2011, 22:47
CITAT (Wilmer @ 29-08-2011, 22:35)  Liten varning för att trä på tråd och torka i fönstret. Fick jag tips om någon gång och gjorde med i stort sett hela skörden, men fröhusen möglade så allt i princip, blev oätligt. Kanske beror på hur man bor etc. Numera delar jag eller fryser in. Instämmer, fungerade inte för mig heller, bara mögel blev det. Jag torkar i ugnen. Gillar inte att ha kärnorna med så jag delar dem och tar bort dom sedan lägger jag halvorna på ett bakplåtspapper(med skalsidan ned så gott det går) på en plåt i ugnen på lägsta värme med luckan lite på glänt. Hur lång tid det tar beror lite på vilken sort det är. Långsmala och tunna frukter går förstås fortare än de som är mer "köttiga". Kan säga att det tar ganska lång tid i alla fall, flera timmar, men det är viktigt att inte öka värmen för att det ska gå fortare för då blir de kokta. Mindre frukter, och om man står ut med kärnorna, kan torkas hela. Kan också säga att det luktar ganska mycket när man har dom i ugnen! Kan kännas aningen "hett" i köket!  Det kan också krävas gummihandskar om man ska förbereda mycket på en gång. När de är riktigt torra brukar jag köra dom i mixern. Det brukar bli fina lagom flingor, men håll för öppningen och akta er för att andas för djupt i närheten!
Skruttis
30-08-2011, 08:35
Jag torkar också mina i ugn. Jag halverar chilisarna på längden, skär bort det mesta av de tjocka mellanväggarna men låter en del kärnor vara kvar. Skär sedan i skapligt små bitar och lägger på ett bakplåtspapper på en plåt. Ungefär 40-50 grader i ugnen med luckan på glänt, i några timmar. Är de svårtorkade så utnyttjar jag eftervärmen i ugnen när jag använt den till något annat. Sedan får de ligga kvar på plåten i ugnen och snällt vänta på nästa "värmning". Kör så tills det går att smula med fingrarna, de är då lagom torra. Använder en mixerstav för att hacka ner i lagom storlek.
Margith
30-08-2011, 08:45
Tack Jultorpet och Skruttis Årets chili-skörd ser ut att bli lite väl tilltagen, så i år ska jag prova att göra chili-flakes
vad bra, här fick jag oxo tips. har 4 plantor och en massa frukt. kan man alltså frysa dom helt råa?
djungel
02-09-2011, 04:49
Skall man hänga chili på tork i fönstret bör det vara relativt torrt i luften annars är risken att det ruttnar/möglar. Tunnväggiga chilis brukar vara lätta att torka i snöre s.k. Ristas.
Undvik att hänga på tork under rötmånaden. Bäst är det tidig höst när man börjar ha värme på inomhus. Då blir det varmare inne än ute och därmed torrare (relativ luftfuktighet RH) man kan ha ner till 30% RH på vintern inomhus och upp mot 90% i augusti.
Margith
02-09-2011, 06:56
CITAT (theca @ 31-08-2011, 21:18)  vad bra, här fick jag oxo tips. har 4 plantor och en massa frukt. kan man alltså frysa dom helt råa? Svar: ja
Det borde väl även gå utmärkt att konservera dem? I en lag med lite salt och sedan koka hela burkarna.
Med en full frys har jag helt fallit för att konservera nu! Och så rik jag känner mig när jag tittar in i mitt skafferi med alla burkar och flaskor.
Just ja, man kan ju lägga några fruker i olja och några i vinäger så har man smaksatta dito.
Davidoff
04-09-2011, 23:23
En klassiker: pepperoni! :-)
Rebecca
05-09-2011, 06:25
Funkar ugnstorkning även om man ej har varmluftsugn?
Jultorpet
08-09-2011, 21:32
CITAT (Rebecca @ 05-09-2011, 07:25)  Funkar ugnstorkning även om man ej har varmluftsugn? Jaa, absolut. Jag har varmluft men brukar inte ha det på hela tiden när jag torkar. Kom att tänka på äpplen och skorpor, sånt torkade man ju i ugnen förr också och då fanns det väl inga varmluftsugnar.
När jag torkar något i ugn så brukar jag sätta en träslev i ugnsluckan (så det blir en glipa) för att fukten ska få kunna rymma iväg.
Jultorpet
09-09-2011, 20:24
CITAT (Peztis @ 09-09-2011, 20:36)  När jag torkar något i ugn så brukar jag sätta en träslev i ugnsluckan (så det blir en glipa) för att fukten ska få kunna rymma iväg. Ja, precis, brukar också sätta nåt emellan och då vill man inta ha fläkten igång.
Jag torkar på tråd i fönstret. Är noga med att dra tråden genom stammen och inte frukten för då möglar dom garanterat.
Davidoff
12-09-2011, 23:19
Nu har jag valt: la alla i en plastpåse och stoppade den i frysen! Tar fram en och en. Ca 100 st. Fin vinter! :-)
Jultorpet
13-09-2011, 13:13
CITAT (Davidoff @ 13-09-2011, 00:19)  Nu har jag valt: la alla i en plastpåse och stoppade den i frysen! Tar fram en och en. Ca 100 st. Fin vinter! :-) Lät ju väldigt behändigt!.... men å andra sidan är det ju behändigt att slippa hålla på med dom när man ska använda dom, hacka eller strimla menar jag.
Anja Danmark
13-09-2011, 16:51
Nogle af mine chilivenner blender frugterne og lægger dem fladt i en pose i fryseren. Så kan man knække så meget af, som man skal bruge, og det fylder ikke så meget.
Det kan jo gøres enten med eller uden kerner, som man bedst kan lide det...
ingasträdgård
15-09-2011, 19:42
Jag kokar sambal oelek av chilin och fryser in i isbitskuber lägger de sedan i en bytta i frysen
Davidoff
15-09-2011, 20:14
Efter alla tips slängde jag ner mina 50 (?) frukter i en plastpåse och klämde in i frysen! Lätt att ta fram en och en. Tack! :-) /D
Jultorpet
15-09-2011, 21:20
CITAT (ingasträdgård @ 15-09-2011, 20:42)  Jag kokar sambal oelek av chilin och fryser in i isbitskuber lägger de sedan i en bytta i frysen Det låter behändigt! Var hittar man recept på sambal oelek? Googlar men hittar bara recept där sambal oelek ingå.
CITAT (Jultorpet @ 15-09-2011, 22:20)  Det låter behändigt! Var hittar man recept på sambal oelek? Googlar men hittar bara recept där sambal oelek ingå. Ja, skulle också vilja veta.
Jultorpet
19-09-2011, 22:27
Ingen som har recept på Sambal oelek???
Hej
Du kan göra så :
Du ska lägga i mixer 250g röda chili med kärnon ( rosta i stekpanna några minut er före mixa dem ) + 1tsk salt + 1tsk socker + 1 tsk citron + vatten för konsistensen sen mixa alla tillsamman .
H.Bassam
Jultorpet
20-09-2011, 06:35
Nu hittade jag plötsligt recept när jag googlade: http://www.recepthjalpen.se/sambal-oelek.htmlI det här receptet är det inget kokande alls undrar därför ändå hur du gör ingasträdgård?
Viktoria.W
10-10-2011, 16:35
Hej alla chiliodlare!  Jag är nybörjare vad det gäller chili och uppskattar den här tråden. Jag hittade en annons på blocket för ekologiska chilifrön. Jag gjorde en mindre beställning och blev förvånad över den service jag fick och svaren jag fick på mina frågor. Jag kan verkligen rekommendera dem. Här är annonsen http://www.blocket.se/dalarna/Olika_sorter...ng_36045808.htm
CITAT (Jultorpet @ 20-09-2011, 07:35)  Nu hittade jag plötsligt recept när jag googlade: http://www.recepthjalpen.se/sambal-oelek.htmlI det här receptet är det inget kokande alls undrar därför ändå hur du gör ingasträdgård?Jag har gjort precis den som du länkat till o frukterna är ju heta efter rostningen men annars ingen uppvärmning. Har fryst in direkt eller har i kylen. Fungerar bra o smakar gott:-)
skogstroll
08-02-2012, 17:50
jag skaffade en elektrisk kaffekvarn som jag använder bara till chili. Jag torkar chili på låg värme i varmluftsugn tills de går att köra i kvarnen och sen blir det pulver  Har tänkt att testa att röka chili också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|