djungel
28-08-2011, 17:02
Mina bokhäckar och mindre träd verkar mer eller mindre döende. Häckarna försöker jag beskära ganska ganska hårt nu i JAS-tider. Något annat man kan göra för att skrämma liv i de tynande bokarna? de är troligen mycket gamla 20-40 år gissningsvis.
Är det så att de går någon allmän boksjuka i sydsverige. Sjuka bokar ser jag på många ställen i år.
Huggorm
28-08-2011, 17:15
Hur visar sig problemet? Vissnar löven, och hur ser det då ut?
Hej
De är gammla häckar blir svaga mot inekter och sjukdom så om vi vill behåller dem friska måste vi ge de bra gödning som innehåller mycket Kalium K och Fosfor P pius beskära dem på rätt tid och ger dem bra vatten under torra vädret , du kan tillbaka dem till yngre tiden med ta bort fjärde del av tjock grenar varje år om du vågar.
H.Bassam
Eva i Skåne
28-08-2011, 21:07
Jag har min stuga i bokskog i Skåne och har inte sett något annorlunda mot tidigare år. Jag är också intresserad av hur det sjuka yttrar sig.
Bok växer långsamt och kan bli gamla så varken 20 eller 40 år är nån ålder att oroa sig för. I en skog finns det ingen som ger träden någon extra näring så jag tvivlar på att dom behöver nåt tillskott.
djungel
29-08-2011, 04:41
Det visar sig främst genom att bladen vissnar. Det kan inte vara brist på vatten efter denna regniga Skånesommar. En av de döda bokarna klippte jag tidigare unde vintern så det är kanske förklaringen till att den dog men jag har döda och döende bokar i alla vädersträck. I häcken som består av ca 50 bokplantor är det väl ca 5 som dött och dessa helt utspridda.
Huggorm
29-08-2011, 16:21
Menar du att det finns sjuka bokar, alltså även uppvuxna träd runt där du bor?
Hej
Om vi ser på Svenska rapport om sjuka träd och buskar i Sverige , de sa att är gamla som drapa ofta sen de som har svaga kroppen . det är naturligt viss .
Obs
Om man ger mycket kväv gödsel man ska få¨stora grönskar med svaga kroppen som blir mål till ohyra och sjukdom , den är största orsaken skalpjägare som attacker rötter och sug rör kan inte ge grönskar vatten som behöver så buskar vissna snabb och dog.
H.Bassam
Huggorm
29-08-2011, 20:14
CITAT (Bassam @ 29-08-2011, 21:04)

Hej
Om vi ser på Svenska rapport om sjuka träd och buskar i Sverige , de sa att är gamla som drapa ofta sen de som har svaga kroppen . det är naturligt viss .
Obs
Om man ger mycket kväv gödsel man ska få¨stora grönskar med svaga kroppen som blir mål till ohyra och sjukdom , den är största orsaken skalpjägare som attacker rötter och sug rör kan inte ge grönskar vatten som behöver så buskar vissna snabb och dog.
H.Bassam
Skalpjägare? Det är platan eller poppel som brukar användas till totempåle, inte bok
Gossen Ruda
29-08-2011, 20:30
Ännu ett lysande inlägg från B.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.