Full version: Hosta/Funkia
Pia L
Jag har haft några tuvor med Hosta/Funkia i många år och flyttade dom för 3 år sedan, jag passade på att dela dom på samma gång. Det lossnade några ensamma blad med en liten rotbit som jag satte lite avsides (om dom skulle ta sig så skulle dom)
Redan året därpå blommade några av dessa blad, dom hade bildat en liten rosett där en klen liten stängel med lila hängande klockor längs med hela stängeln.
I år och mycket senare än alla andra så visar två av "rosetterna" upp en riktigt grov stängel som har en mycket kraftig knopp i toppen, efterhand som den mognat så har det sett ut som att knoppen är vit och mycket riktigt, idag slog den ut och den ser definitivt inte alls ut som moderplantan.
Blommorna sitter inte längs med hela stängeln utan bara i övre delen, dessutom är det inte ett stänk lila i blommorna utan dom är helt kritvita, dessutom har inte blommorna ett hängande sätt utan växer med utslagen klocka med dom inre "spröten" i en böjd båge uppåt (man kan alltså se in i blomman utan att komma i grodperspektiv.
Hur kommer sig denna förvandling? Jag är mer nöjd med nykomlingarna utseendemässigt måste jag säga.

Den vanliga färgen och blommningssättet, det torra som sticker ut från stjälken är rester från vissnade klockor

[attachment=64245:Bild_333.jpg]

Jag fick bara plats med en bild, men här kommer även nykomlingen
[attachment=64246:Bild_336.jpg]
Ranunculus
Hej, kul med din nykomling. Två frågor, är bladen lika som de andra, har den nya blomman doft?
Pia L
Bladen är identiska, doften är mycket svagt av honung, den lila är helt luktfri.
kerstin z5-6
kan vara ,en frösådd hosta .Har sått och skolat ut men fått med två-så någon av mina har två blomfärger..
Ezereht
Wow vad snygg din vita var !!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon