trädgårdsnjutan
28-08-2011, 18:32
Jag håller på att gräva upp en stor rabatt. Jag har rotslagit mina plantor och gräver cirka 25-30 cm djupt, lägger jorden på hög och rensar den. Tänkte lägga tidningar i botten och sedan jorden på igen, rensad en gång till. Tror ni att det räcker för att få bort all kirskål? Jag är inte så sugen på markduk, jag vill kunna flytta och ändra lite hur som helst. Planerar för en liten trädgårdsdam i denna rabatt varför jag tyckte att jag var tvungen att göra det ordentligt, men räcker det? Har gjort så i flera rabatter men kirskålen har en förmåga att komma tillbaka i alla fall om än i lite mindre omfattning. Tänkte gräva ut lite där dammen ska vara men göra det mesta på den i nästa år. Orken vill inte riktigt räcka till. Älskar planeringsstadiet och ska planera för dammen hela vintern lång........
Ibland undrar jag om det vore bättre att pensla på ogräsättika istället för att dra upp kirskålen. Man får ju kanske inte hela rotsystemet med. Tror ni att det är bättre att pensla på ogräsättika än att dra upp den???
Min erfarenhet är att ogräsättika inte är starkt nog för kirskålen, bladen mörknar, men roten förblir oskadd. Round up däremot är mer effektivt men ändå otillräckligt om man inte upprepar proceduren regelbundet.
Ta reda på var den kommer i från och dra upp rötterna vartefter de dyker så småningom tar den slut.
kerstin z5-6
28-08-2011, 19:12
Kirskål om jag hade det och pestskråp är nog de enda växter jag skulle tänka mej att pensla med roundup..trötta ut tar evigheter , gräva ur funkar inte ..en milli rotbit så har du nya
MissLeia
28-08-2011, 20:18
Jag håller med Kerstin. Jag använder aldrig Round up men tanken har slagit mig att spruta det på en svamp och gnugga försiktigt på blad varefter de dyker upp igen. Att rensa ur jord fungerar ej, vet många inklusive mig själv som försökt. Nu har jag försökt trötta ut genom evigt dragande men kirskålen verkar ha bättre tålamod än jag.
spacepingo
28-08-2011, 20:19
Jag lyckades att få bort kirskål ur en rabatt enbart genom att plocka rötter. Jag började med att gräva upp allt jag hittade och fäljde rötterna så långt det gick. Sedan fick det stå några dagar och då grävde jag upp där det kommit nya småplantor. Jorden var vid det laget rätt lös så det gick att dra upp rotstumparna. Så höll jag på ett tag (några veckor kanske). Det var sommaren 2008 och än så länge håller de sig i schack. Jag planterade rabatten där samma år och än så länge rycker jag bara upp någon enstaka planta då och då. Tyvärr bor de på grannens tomt och tar sig över tomtgränsen så helt fri från dem kommer jag nog inte bli.
malarmaster
28-08-2011, 20:52
finns det någon som vunnit mot kirskål?finns den i omgivningen kan man aldrig vinna,möjligen hålla den i schack.det är inte bara rötter,den frösår sig helt vilt.
det enda kemiska som mattar den lite är round-up,ättika o gasol hjälper inte alls då rötterna överlever.
en bra metod är att pensla bladen med round-up.risken att döda andra växter minimeras med den metoden.tänk också på att skydda dig själv,gummihandskar krävs.
har man bara lite i en enstaka rabatt kan man trötta ut den genom rensning varje dag,frågan är bara vem som tröttar vem först. Ulf
trädgårdsnjutan
01-09-2011, 22:06
Tack för alla svar som jag har fått! Ska prova att pensla på med Round up på sina ställen. Jag har fullt i min rosrabatt. Jag grävde upp den för drygt 5 år sedan men det är fullt nu igen. Jag har inte förmågan att hålla den i schack. Jag ska prova med Round up där och bli mer ihärdig. Hoppas på mer tid.... och ork......
Min rabatt som jag pratade om håller jag på som bäst med. Har grävt cirka 30 cm och lägger tidningar i botten. Tänkte lägga markduk men jag gillar inte det riktigt. Tidningarna förmultnar ju så småningom så det känns bättre. Ska verkligen försöka hålla efter sedan. Jorden som jag har är riktig blålera så det blir att blanda ut med mycket torv och sand. Tack än en gång för alla svar!
mamamaggan
01-09-2011, 22:16
Lycka till säger jag !
Den rabatt där vi har värst med kirskål har rensats och rensats i över 55 år. Först av mina svärföräldrar och de senaste 24 åren av oss.
Det enda som hjälpt någotsånär är att vi rensade så mycket vi bara kunde , genast efter det la svart plast mellan växterna och då lite sand uppepå plasten.
Det hejdade en del i rabatten men då dök kirskålen upp i gräsmattan utanför rabatten i stället. Enklare iafs att hålla efter genom att kippa så nära rabatten man bara kan .
De enda ställen där vi hittills har vunnit över kirskålen är där vi lagt markduk överst , gjort hål att plantera växterna i och så lagt täckbark uppepå markduken.
Det har hållit sig riktigt bra i två år men vi får väl se i framtiden vad som händer.
Whiskuchi
02-09-2011, 07:51
CITAT (mamamaggan @ 01-09-2011, 23:16)

De enda ställen där vi hittills har vunnit över kirskålen är där vi lagt markduk överst , gjort hål att plantera växterna i och så lagt täckbark uppepå markduken.
Så gjorde jag men kirskålen tar sig numera fram i täckbarken :-o Det är inte så jobbigt dock, det är inte många plantor som kommer upp och de är inte svåra att dra.
mamamaggan
02-09-2011, 07:56
CITAT (Whiskuchi @ 02-09-2011, 08:51)

Så gjorde jag men kirskålen tar sig numera fram i täckbarken :-o Det är inte så jobbigt dock, det är inte många plantor som kommer upp och de är inte svåra att dra.
Förstår att det kan komma kirskål i täckbarken men som du säger är det inte så mycket och blir lättare att hålla efter. Innan vi gjorde om de rabatterna var det helt omöjligt att hinna hålla efter kirsen.
Den enda kirskål som kommit i de rabatterna är några små plantor ihop med de planterade växterna.
Hej
Jag ska bjuda förslag som jag läste och jag tycker att det är lätt att använder i Sverige :
Du kan lägga våta tidningar över marken och behåller dem våt hela tiden , ogräs frö ska gro men de ska inte ha sol eller ljus så de ska dö .
Obs
För att tidningar ska inte gå bort lägga över dem stenar eller grus eller barmull , den ska bli snygga och , de kan kvar i jorden lång tid, och det finns mycket tidningar i Sverige.
H.Bassam
Perenner och kirskål är en svår kombination. Jag kirskålsbefriade en odlingslott genom att gräva igenom den helt och sila all jord. De kirskålar som trots allt dök upp kunde jag lätt få bort.
Jag funderar på om du skulle kunna ha en "sommarblomsrabatt" med anueller i några år. Då skulle du få bättre möjlighet att bekämpa kirskål. Då gräver man ju upp hela rabatten varje år.
Därefter kan du göra en perennrabatt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.