Är osäker på om detta är rätt avdelning, men jag testar.
Jag har en betongplatta som golv på min uteplats. Nu vill jag ha stora odlingslådor där. Det jag funderar över är huruvida jag måste ha en botten i lådorna eller om jag kan fylla jord direkt på betongen? Tar betongen någon skada? Jag bor i hyresrätt så vill inte bli ersättningskyldig när jag nån gång flyttar ut. Bor på bottenvåningen ska jag tillägga.
ingrids
28-08-2011, 18:56
Tänkte närmast att om du fyller jorden rakt på betongen så kommer den att rinna bort när du vattnar, det blir svårt att göra lådramen tät mot betongen.
*Stintan*
28-08-2011, 20:31
Ja betongen kommer att bli ful om du har jorden direkt på. Dessutom blir det ju ingen dränering att tala om. Du bör ha en låda med botten och ben och så pass stor att du kan ha ett lager leca i botten, helst också några hål. Då kan du spola av golvet under om det blir smutsigt.
Förslag på vad jag kan ha som botten då? Vad för typ av material ska man ha?
*Stintan*
29-08-2011, 08:23
Formplyfa kanske den är ju vattentålig och den går ju att borra lite hål i så att överflödigt vatten kan rinna ut. Sen kan du klä insidan på lådans väggar med plast.
Själva lådan är av pallkragar så dom räknar jag med håller mot jord och vatten (dom är ju väl beprövade). Kanske kan det räcka med lite plast i botten, sen ett lager lekakulor.
Jag vill helst undvika skivor, för man måste köpa hela, surt i plånboken när man bara ska ha en liten bit.
*Stintan*
29-08-2011, 10:45
CITAT (Emily @ 29-08-2011, 09:28)

Själva lådan är av pallkragar så dom räknar jag med håller mot jord och vatten (dom är ju väl beprövade). Kanske kan det räcka med lite plast i botten, sen ett lager lekakulor.
Jag vill helst undvika skivor, för man måste köpa hela, surt i plånboken när man bara ska ha en liten bit.
Nej pallkragar håller inte mot vatten och fuktig jord så häfta du fast plast runt sidorna. Du bör ju få upp kragen en liten bit från betongplattan och då räcker det inte med plast i botten men du kan ju göra den av något annat än det jag föreslog och täcka med plast, bräder t.ex. fast du bör nog iallafall göra ett antal dräneringshål genom så att överflödigt vattten har nånstans att ta vägen. Botten ska ju hålla för en hel del jord.
Du kan ju ställa pallkragen på en pall!
Om du får tag i två pallar (brukar man ju kunna få gratis) så kan du slakta den ena och bygga en ram runt så blir det snyggare samt kanske täta springorna. Om det blir ojämnt i botten under jorden gör ju inget.
Måla allt eller lasera så blir det snyggt och enhetligt.
Jag tror jag har kommit på hur jag ska lösa det nu.
Jag ska slakta pallkragarna lite så dom bara blir hälften så breda. Det ger mig en bit på varje kortsida, två kragar högt ger 4 bitar. Sen fick jag en lite trasig krage också så den tänkte jag dela i så många delar det går. Borde få ihop en hyfsad botten, med lite springor emellan. Blir dom för stora så blir det ett nät i botten, sen kommer plasten uppepå det.
"Ben" blir det naturligt av det lilla som sticker ner på järnen i hörnen.
Frågan nu är bara vad man ska ha för plast, måste man ha någon speciell?
Jag har använt vanlig billig presenning, finns ju får några tior på t ex Rusta och ByggMax...
Kanon! Jag har en, färdig med små hål i, som jag tänkt kassera, då får den leva vidare på ett nytt ställe...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.