Vi har just grävt nytt avlopp och det ser ut som kriget på min framsida - eller i alla fall som om vi drabbats av en granatattack!

Alltså, ett par nya brunnar, och en JÄTTE-limpa med jord som infiltrationen ligger under. Typ tio -tolv meter lång och ett par-tre meter bred. Kommer bli urjobbig att klippa gräs på, då den dessutom är en halvmeter hög och har ganska branta sidor. "Limpan" har ena änden i sydväst och andra i nordost, och långsidorna vetter åt sydöst / nordväst. (Enklast att säga NÄSTAN söder i kortänden, långsidorna åt öst/väst och en kortända åt norr kanske?)
Nu har jag kommit på en ide - säg vad ni tror om den!

Ovanpå denna limpa tänkte jag placera pallkragar eller något annat ramverk. Frågan är om jag först ska täcka hela härligheten med väv så inget växer igenom underifrån...? Nå, odlingsramar på limpan, borde gå på en 14-16 stycken, kanske ett eller två varv så de blir 20-30 cm höga, och så kvadratodlar jag i dem. Olika grönsaker, kryddor och blommor. Några rutor kan säkert ingå i en växelodling.
På sidorna då, de ganska branta? Först måste jag nog ha en kant mot gräsmattan? Och sen marktäckare som Timjan. Eller Krasse. Eller ormöga? Eller smultron? Jordgubbar? Smulgubbar? Eller är det HÄR i slänten som kryddorna ska hållas? Vad tror ni?
Mellan odlingsbäddarna ovanpå limpan tänkte jag lägga grus eller stenplattor. Ge mig mer ideer och konkreta förslag!

Kramar / Ellen (beredd med frökataloger och böcker )