Full version: Tokig eller bra ide?
elenorbengtsson
Jag tror jag har kommit på en bra ide?! huh.gif

Vi har just grävt nytt avlopp och det ser ut som kriget på min framsida - eller i alla fall som om vi drabbats av en granatattack! sad.gif
Alltså, ett par nya brunnar, och en JÄTTE-limpa med jord som infiltrationen ligger under. Typ tio -tolv meter lång och ett par-tre meter bred. Kommer bli urjobbig att klippa gräs på, då den dessutom är en halvmeter hög och har ganska branta sidor. "Limpan" har ena änden i sydväst och andra i nordost, och långsidorna vetter åt sydöst / nordväst. (Enklast att säga NÄSTAN söder i kortänden, långsidorna åt öst/väst och en kortända åt norr kanske?)

Nu har jag kommit på en ide - säg vad ni tror om den! smile.gif

Ovanpå denna limpa tänkte jag placera pallkragar eller något annat ramverk. Frågan är om jag först ska täcka hela härligheten med väv så inget växer igenom underifrån...? Nå, odlingsramar på limpan, borde gå på en 14-16 stycken, kanske ett eller två varv så de blir 20-30 cm höga, och så kvadratodlar jag i dem. Olika grönsaker, kryddor och blommor. Några rutor kan säkert ingå i en växelodling.

På sidorna då, de ganska branta? Först måste jag nog ha en kant mot gräsmattan? Och sen marktäckare som Timjan. Eller Krasse. Eller ormöga? Eller smultron? Jordgubbar? Smulgubbar? Eller är det HÄR i slänten som kryddorna ska hållas? Vad tror ni?

Mellan odlingsbäddarna ovanpå limpan tänkte jag lägga grus eller stenplattor. Ge mig mer ideer och konkreta förslag! smile.gif

Kramar / Ellen (beredd med frökataloger och böcker ) tongue.gif
Terese på Ingarö
Fattar inte riktigt hur "limpan" ligger i landskapet. Hur ser det ut runtomkring? Är det meningen att den ska "smälta in" eller ska den vara... som den är?

Några funderingar bara:

Det får ju inte växa neråt - i infiltrationen (markmatta).
Kan du stå bredvid ramarna? Så du inte ramlar ner på kanterna?
Har du sydostlångsidan mot huset och tomten? Då är det ju perfekt med kryddorna där!?(och i solstekslänten åt S)
Jordgubbarna är väl bäst i rutorna.
Ormöga mm på andra långsidan
Vindutsatt?: Fina spaljeer och "torn"? (åt norrhållet så det inte skuggar)

F ö verkar det ju lättåtkomligt och ljust och fint!
Cilla
Jag spånar gärna, men förstår inte vad det är för granattack du har? Och limpan, vad för material består den av? Hur hög är den?
vickeva
CITAT
Intressen utöver trädgården: Foto (är fotograf/journalist)

du kanske kunde ta några bilder... det vore kul att se.
elenorbengtsson
smile.gif Visste väl att jag kunde räkna med er!

Japp, jag ska ta lite bilder så ni ser vad det är för utgångsläge, men just nu är det mörkt sad.gif.

Granat-attack är ordet jag använt, har inget med granar att göra... wink.gif

"Limpan" är hög, det är en meter täckmaterial (mest jord, liten singel och infiltrationssand i botten vid rören) över infiltrationen, och den når en dryg halvmeter ovanför gräsmattan.
Limpans ovansida är plan och drygt två meter bred så jag räknar med att få plats att vara på ovansidan ihop med mina ramar, att ha gångar i alla fall i mitten och mellan, eventuellt också på utsidorna.

Limpan är belägen i syd-nordlig riktning väster om min uthuslänga (se bifogad bild, där det främre kökslandet är på det gamla flygfotot - bilden är nog tagen nästan rakt från väster.)

Nord-västsidan av limpan vetter åt tomtgränsen och blir svår att komma åt då det är ett staket där (taggtråd - usch!) och jag funderar på att göra en låg häck eller liknande som vindskydd då omgivningarna för övrigt är platta. (det är hagmark/åker utanför staketet).
Bifogar flygfotot, det är ju enklare att förstå då! smile.gif

Ja det var väl ungefär det... smile.gif

Ralf
Varifrån kommer jorden i limpan?
är den nyköpt, eller er egen?? ogräsfri eller. Om den inte är ogräsfri så skulle jag ta och lägga fiberduk under pallkragarna. Sedan är väl frågan den hur mkt det sätter sig under det första året. Lägg ej ner för mkt jobb innan du ser hur det hela ser ut efter ett tag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon