Om jag vill ha en ros som är tålig mot det mesta.
kalla vintrar, klara zon 1-4, helst 5, sjukdomsresistent , ej så hög, helst räkna dom till de lägre buskrosorna, annars lite högre, helst tåla regnet utan skydd, färg inte lika viktigt just nu, vad skulle ni föreslå ?
Tack på förhand !
HelenaLJ
28-08-2011, 20:27
Easy Going från Harkness är mitt tips. Gulorange blommor som remonterar. Buskros som blir ca 60 cm hög. Mina står bredvid en annan sort som har haft mycket svartfläcksjuka de senaste två åren, men Easy Going-rosorna har inte smittats. Mina rosor står soligt men blåsigt. Har inte haft problem med att det regnat på dem. Jag beställde mina från Flora Linnea på Fredriksdal i Helsingborg (floralinnea.se)
Glömde skriva att jag bor i Skåne.
CITAT (HelenaLJ @ 28-08-2011, 21:27)

Easy Going från Harkness är mitt tips. Gulorange blommor som remonterar. Buskros som blir ca 60 cm hög. Mina står bredvid en annan sort som har haft mycket svartfläcksjuka de senaste två åren, men Easy Going-rosorna har inte smittats. Mina rosor står soligt men blåsigt. Har inte haft problem med att det regnat på dem. Jag beställde mina från Flora Linnea på Fredriksdal i Helsingborg (floralinnea.se)
Glömde skriva att jag bor i Skåne.
jag är också sugen på en härdig ros som inte är så hög , men jag bor ju uppe i Norrland så det kanske blir dumt iaf?
ingrids
29-08-2011, 08:44
Vad sägs om Louis Bugnet, ungefär en meter, härdig och nästan taggfri?
Ezereht
01-09-2011, 20:55
Prarie Joy är trevlig, fyllig och fina rosa lite bolliga blommor som sen öppnar mera mot slutet. Härdig till zon 6. Såg det fanns rotäkta på tradera nu ganska bra pris.
hej och tack för era svar. Rosor är sååååå vackra. Sökte på plantskolor och visst finns det många rosor för högre zoner så jag tycker att det borde gå för dig rutae hitta en ros. Hittar inte nån Easy going från Harkness men tänkte göra ett nytt försök att leta.........
Ezereht
07-09-2011, 23:39
Tror inte Easy going klarar zon 5. Det är en floribunda, få sådana som kalrar sig över 4. Men man kan ju testa.
Fjortispower
08-09-2011, 11:54
Skulle kunna tipsa om vresrosen 'Fru Dagmar Hastrup'. Sen om du vill ha fyllda eller enkla blommor är en annan femma, men denna ros blir inte så hög, är mycket tålig, härdig och frisk, samt vacker och kontinuerligt blommande. Dock risk för vildskott finns.
Annars: Amber Cover och Bonica.
kerstin z5-6
08-09-2011, 12:17
[attachment=64567:snowdrift_2.jpg]
Morden Snowdrift ny kanadensisk rabattros på egen rot z5 minst:)
nykomling
15-10-2011, 18:43
I somras köpte jag en Red Fairy buskros, den blommar ännu, de säger att den skall vara lättskött och tålig enligt butiken
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.