vad ska man hitta på me chili, har 4 plantor och massor med frukt.hur ska jag ta vara på dom ??
tips tack!"
Piccante
28-08-2011, 20:44
vad gillar du att äta?
Finns massa receptsamlingra på nätet med chilirecept. Jag har torkat i ugn o gjort egna chiliflakes och malt eget chilipulver. Fryst in hela frukter och ska i år pröva på inläggningar.
Fryst chili tar jag fram och använder i köttfärsröror, wok-rätter och soppor.
Jag fick smaka på himmelskt goda inlagda chilis för några år sen !
Det var gröna chilis. De var halverade på längden, sen hade det tryckts dit nån slags ost i halvorna (kan ha varit getost ?) och därefter var de inlagda i nån vitlökskryddad olja.
Har inget recept och har ingen aning om hur länge de ska ligga i oljan, men har man "massor" kanske man kan prova sig fram ?
tantGröön
29-08-2011, 15:06
släng i dem i mixern med vatten, frys in i isbitstråg, ta en fram en chiliisbit varje gång du lagar en rätt som behöver lite sting.
gör en chilisås, finns massor av recept, de utan tomatbas tycker jag e godast.
tackar!
inlagda skulle jag vilja prova på, men har för mej att dom kommer att mögla fort.
egentligen gillar jag inte chili så mycket...nån sås på burk som man kunde sätta en tesked av vid behov skulle vara bra..torka försökte jag i fjol men dom blev helt svarta. kan man torka dem i ugn eller hur torkade Markus_H dem???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.