Full version: Vad r det fr buske?
Valeres
[attachment=64286:DSC01055.JPG]Har en buske p min tomt som jag tycker pminner om vinbr. Men det r blaktiga br. Och dom vxer inte i klasar heller.
Jultorpet
Tycker det ser ut som svarta vinbr, luktar den svarta vinbr? Klasar r det ju men det r dligt med br i dom.
Den ser inte ut att m helt bra tycker jag. Frsta tanken var att det r mjldagg p bren, krusbrsmjldagg kan drabba ven vinbr. Bladen ser lite bleka ut, med sm gula prickar som av spinn eller ngot.
Har sommaren varit torr? Torka gynnar bde mjldagg och spinn.
Eva i Skne
Som jag minns frn min barndom var det inte ngra strre klasar p svartvinbrsbuskarna. Jag tror det r nt som frbttrats genom ren p nyare sorter.
HelnE
CITAT (Valeres @ 29-08-2011, 15:35) *
[attachment=64286:DSC01055.JPG]Har en buske p min tomt som jag tycker pminner om vinbr. Men det r blaktiga br. Och dom vxer inte i klasar heller.

Fast p bilden ser det ut som bren sitter p vad som skulle varit en klase men det bara blivit 2 br kvar.

Luktar det svarta vinbr om bladen s r det svarta vinbr. Kan vara en gammal buske som skulle behva omvrdnad, beskras och f nring. Sen om man frstorar upp bilden s det det ut som bren har en belggning eller r angripna av nt, ven bladen s det kan frklara brens frg.

Heln
HelnE
Hej igen,

Kom p, om det inte lyktar svartvinbr om bladen kan det vara Krusvinbr / Jostabr, korsning mellan krusbr och vinbr. En ganska ny buske, kom nog till p 70-talet.

Heln
Valeres
Aha jo visst luktar den svart vinbr. Men det var just frgen jag tyckte var mrklig. Kan jag gra ngot fr att f bukt med det eller r det bara att hlla tummarna infr nsta r?
Cilla
Att inte alla br behlls och att de ev blir ltt angripna av ngot mgel har skert samma orsak som bladfrgen. De vittnar om nringsbrist.

Nringsbrist uppstr ofta pga vattenbrist. Ibland ocks atyt man har gammal eller ny dlig jord vid plantorna.

Mylla ned en halv sck kogdsel och trdgrdens egna lv kring busken och vattna den rejlt i vr ska du f se att bde bladen fr friskare, mrkgrn frg, styvare blad och klasar med br som busken kan behlla.
Anders zon 1
Jag skulle stta en slant p att det r rosenrips (Ribes sanguineum) du har. Den r nra slkt med vinbr och har liknande blad. Blommar tidigt p vren med vackra rosarda blommor. Bren r oftast bldaggiga. Kolla t ex hr: http://www.paghat.com/berries2.html eller hr: http://217.70.34.228/artiklar/images/bilde...guineum-bar.jpg
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon