Valeres
[attachment=64286:DSC01055.JPG]Har en buske på min tomt som jag tycker påminner om vinbär. Men det är blåaktiga bär. Och dom växer inte i klasar heller.
Jultorpet
Tycker det ser ut som svarta vinbär, luktar den svarta vinbär? Klasar är det ju men det är dåligt med bär i dom.
Den ser inte ut att må helt bra tycker jag. Första tanken var att det är mjöldagg på bären, krusbärsmjöldagg kan drabba även vinbär. Bladen ser lite bleka ut, med små gula prickar som av spinn eller något.
Har sommaren varit torr? Torka gynnar både mjöldagg och spinn.
Eva i Skåne
Som jag minns från min barndom var det inte några större klasar på svartvinbärsbuskarna. Jag tror det är nåt som förbättrats genom åren på nyare sorter.
HelénE
CITAT (Valeres @ 29-08-2011, 15:35) *
[attachment=64286:DSC01055.JPG]Har en buske på min tomt som jag tycker påminner om vinbär. Men det är blåaktiga bär. Och dom växer inte i klasar heller.

Fast på bilden ser det ut som bären sitter på vad som skulle varit en klase men det bara blivit 2 bär kvar.

Luktar det svarta vinbär om bladen så är det svarta vinbär. Kan vara en gammal buske som skulle behöva omvårdnad, beskäras och få näring. Sen om man förstorar upp bilden så det det ut som bären har en beläggning eller är angripna av nåt, även bladen så det kan förklara bärens färg.

Helén
HelénE
Hej igen,

Kom på, om det inte lyktar svartvinbär om bladen kan det vara Krusvinbär / Jostabär, korsning mellan krusbär och vinbär. En ganska ny buske, kom nog till på 70-talet.

Helén
Valeres
Aha jo visst luktar den svart vinbär. Men det var just färgen jag tyckte var märklig. Kan jag göra något för att få bukt med det eller är det bara att hålla tummarna inför nästa år?
Cilla
Att inte alla bär behålls och att de ev blir lätt angripna av något mögel har säkert samma orsak som bladfärgen. De vittnar om näringsbrist.

Näringsbrist uppstår ofta pga vattenbrist. Ibland också atyt man har gammal eller ny dålig jord vid plantorna.

Mylla ned en halv säck kogödsel och trädgårdens egna löv kring busken och vattna den rejält i vår ska du få se att både bladen får friskare, mörkgrön färg, styvare blad och klasar med bär som busken kan behålla.
Anders zon 1
Jag skulle sätta en slant på att det är rosenrips (Ribes sanguineum) du har. Den är nära släkt med vinbär och har liknande blad. Blommar tidigt på våren med vackra rosaröda blommor. Bären är oftast blådaggiga. Kolla t ex här: http://www.paghat.com/berries2.html eller här: http://217.70.34.228/artiklar/images/bilde...guineum-bar.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon