Full version: Ihåligt äppelträd
Zanna
Jag har gamla äppelträd på tomten och ett av dem har stammen delats i tu nedtill, en ca 50 cm hög skada. Jag antar att den varit angipen av något länge och att stammen gnats sönder av kryp i flera års tid. Nu är det i varje fall djur i stammen för den är full med hål och det faller spån från hålen.

Går det att rädda sådan träd eller ska man så småningom ta bort det? Det blommar så fint.
Åsa, mälardalen zon 2
Lever trädet, blommar och sätter frukt och inte är farligt på något sätt, så kan man låta trädet vara kvar, äppelträd kan leva länge med STORA skador.

Ev. kan du ju börja tänka på att plantera något/några nya träd som tar över i framtiden ifall du blir tvungen att ta bort trädet.
Zanna
Kan man behandla trädet med något för att få bort krypen. Kan man cementera håligheten???

Jag får nog ta bort det så småningom men får se om jag planterar något nytt.
KURT
Jag tror inte att det är lyckat att vare sig rensa ur eller fylla. Se tidigare diskussion om ihåliga träd:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...4987bc5cf3b27e5
Cilla
I tråden som Kurt hänvisar till finns svar om cementering mm.

I övrigt kan man stärka trädens vitalitet genom att

- beskära lätt och med kunskap. Grova, slarvigt utförda snitt eller att beskära så att trädet stressas att skjuta vattenskott försämrar försvarsförmågan. Ofta kommer gamla ihåligheter av att grova grenar tagits bort, dvs beskärningen utförts för sent. Upphör med fortsatt liknanade behandling.

- vända grässvålen under hela trädets krona upp och ned, luckra jorden lätt på ytan, lägg kompost i området (löv, matkompost, trädgårdsrens) och plantera gröngödslingsväxter i området. Detta stärker trädet och hjälper det att leva länge med de skador det kämpar med. http://www.juniper.se/tradvard/grongodsling.htm
Zanna
Tack för informationen Kurt och Cilla och Åsa.

Jag skulle vilja bespruta trädet för att få bort skadeinsekterna, kan man göra det?

Till våren ska jag gröngödsla lite men jag blir slut bara jag tänker på hur mycket grästuvor jag måste ta bort ohmy.gif ... men då får jag ännu mer grästuvor att göra mina upphöjda rabatter av biggrin.gif ... och om trädet mår bra av det så är det lön för mödan.
Cilla
Insekterna som syns i den förmultnade veden gör knappast skada - det är rötsvamparna som bryter ned veden. Jag brukar pilla lätt med fingrarna för att minska komposteringen i ihåligheter, men i övrigt är det att stärka trädets kondition som gäller.

Du behöver inte vända gräset under hela kronan på en gång om du inte orkar. Välj områden under trädets yttre krona först - det är där mesta närings- och syreupptagningen sker. Du kan göra rundlar (cirklar), bågar eller ett 2-meterbrett bälte i hela dropplinjen - varje plätt du vänder och lätt räfsar upp i kronans ytterkant hjälper trädet. Lägger du löv eller kompost där och sår i ettåriga växter har du gjort det bästa för att få trädet att försvara sig mot rötan själv.
Ralf
Ja du jag har fått lära mig att man måste stoppa rötan. Rötan uppkommer via vatten eller andra material, inte av ren torr luft. Därför skall man göra rent hålet, ta bort angripet löst trä, bearbeta trät tills det bara består av friskt trä. Inget vatten skall kunna stå i hålet, då blir det ny röta. För att förhindra regn att komma in i hålet skall man sätta en hatt , som ett upp o ner format V på hålet som dock inte skall förhindra luftcirkulation. Nu kan det dock ändå komma in vatten i hålet av andra orsaker. Då måste man borra ett dräneringshål.
Cilla
Jag har också tidigare trott att vattensamlingar i trädens håligheter ökar rötsvamparnas framfart. Det visar sig vara tvärtom - de flesta svenska rötsvampar kan inte föröka sig i vatten alls.

Jag har också trott på påstrykningar, och utförde ett antal sådana på 1980-talet med ympvax och lacbalsam. Jag har också kopparslagit ett antal träd. När jag nu återvänder till dem är de flesta träd borttagna. De som står kvar har utvecklat störst håligheter där jag varit framme.

Antroposoferna är de i Sverige av de proffessionella trädvårdarna som behållit dessa metoder medan andra som tidigare behandlat träd med allehanda mekaniska dräneringar, lock på röthål och snitt mm inte gör det längre.

I Tyskland har gjorts en serie experiment som påverkat trädbranschen i hela världen. Resultaten av dessa stämde med erfarenheterna man dragit i mindre skala förr: Lock, påstrykna ytor, dräneringshål mm skapade långt större rötskador än sår som trädet helt behandlade själv.

Lock på håligheter och snittytor har snabb effekt - de flesta svampar och insekter som lever av levande och halvlevande trä förökar sig snabbare i stillastående luftmiljöer. Och när man skär igenom ett träd som det gjorts dräneringshål i, ser man tydligt att de skapat mest skador i barriärzonen, dvs det försvarssystem som är det starkaste trädet har själv. Kring dräneringshålen bildas stora partier av missfärgad ved, som sedan blir ingång till svampar od.
Ralf
CITAT (Cilla @ 08-03-2004, 16:04)
Lock på håligheter och snittytor har snabb effekt - de flesta svampar och insekter som lever av levande och halvlevande trä förökar sig snabbare i stillastående luftmiljöer.

Vem har sagt något om stillastående luftmiljöer?? Jag skrev "inte förhindra luftcirkulation"... Inget heller om påstrykningar. Trärent skall det vara.

Om man mot all förmodan ändå får kvar vatten får du röta, efter som vattenytan rör sig upp o ner.

Enbart vatten ger ingen röta, det är ju därför vi har träpålar under gamla stan som ej ruttnade på lång tid. Vasaskeppet ruttnade inte heller inann den kom upp helt och hållet. Hade Vasa-skeppet legat hamnat i vatten-ytan omedelbart hade den delen som legat i själva ytan börjat ruttna omedelbart.

Om du ställer ut en träskål ute, så kommer det ju att ske en reaktion i ytan.
Zanna
Tack för alla svar. Jag ska försöka vända lite gräsmatta i linje med trädkronan och plantera några nyttiga växter samt pilla bort lite mjukt trä. Trädet har delad stam nertil så inget vatten kan samlas i skadan.

Jag får väl vara beredd på att så småningom behöva ta ner det när stammen förstörts ännu mer - tråkigt (men det är ju livets gång).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon