qviller
29-08-2011, 17:58
Hej.
Köpte en hängpil för 3 år sedan som har växt sig stor och kraftig. 4-5 meter. Kraftig stam med 2 kraftiga grenar som går formar et Y från stammen, Nu har dom kraftiga vinderna taget førsta grenen nat till söndag och sen den andra idag. Tillbaka står en stam med en liten gren som hänger utifrån sidan. Inte så mycket kvar av hängpilen!
Tråkigt. Mina frågar är:
Bör jag gräva upp hängpilen och plantera en ny, eller kommer den att skjuta nya grenar, som vanliga pilar?
Är hängpiler så ömtålig i sina grenar att att dom knacker vid små 15 m/s vind, och dåligt val till söderslätt i skåne?
mvh Peter
Huggorm
29-08-2011, 18:46
Pil har väldigt skör ved. De är skapta för att växa utmed floder och de knäckta grenarna skall flyta nedströms, fastna i strandkanten någonstans och slå rot så ett nytt träd växer upp. Den vanliga pilen heter "knäckepil" på svenska och salix fragilis på latin

Men hur som helst så kommer det växa ut nya grenar på din pil. Kanske inte hängande dock, och hela trädet kommer få ganska konstig form.
qviller
03-09-2011, 09:48
Tack för svar.
Jo jag mistänkte detta. Tror jag ger pilen en chans til frem til nästa år för at se hur den har tänkt at skjuta nya skot.
mvh Peter
*Stintan*
03-09-2011, 12:36
Tror säkert att den kommer att skjuta nya grenar och att du kommer att kunna forma den till en fin hängpil. Jämna till brottytorna bara.Jag har varit med om liknande. Man kan ju hamla dom hårt så det borde inte vara nägra problem.
Om du har stöd på trädet - vänj trädet av med detta steg för steg nästa säsong.
Pil, lönn och andra snabbväxande träd blir snabbt gängliga och fragila om de får ha stöd för länge, eller om stödet sitter alltför högt upp så att inte kronan vajar från början. Stöd för nyplanterade träd är till för rötterna, övrigt ska vaja.
Ibland får man gradvis sänka höga stöd som träden har i plantskolan, och det bör ske så snart som möjligt när trädet satts i backen. I plantskolorna har träd också en tillväxt som är hög, och det är ibland på bekostnad av den styrka som de behöver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.