Full version: Tomatmarmelad
tantGröön
Hej

Hösten kom så snabbt och nu sitter jag här med massor av gröna tomater.
Vad brukar ni göra med dem?

Jag läser om tomatmarmelad, är det gott egentligen?
Vad har man det till?
Har ni något favoritrecept?
Åsa, mälardalen zon 2
Gud ja jättegott brukar göra grön tomatmarmelad med timjan, jättegott på ostbrickan speciellt på brieost.
tantGröön
aha, då passar det alltså även för en vegetarian?
läste nånstans att det var mest passande för kötträtter.
Myosotis
Ja, det är gott! Här är ett recept på grön tomatmarmelad som jag äter till vegetariska biffar/burgare, passar också bra till ris.

1,5 kg gröna tomater
500 g lök
2 msk salt
3,75 dl vinäger
500 g socker
1 tsk ingefära
1 tsk cayennepeppar
1 msk curry
1 msk mjöl

Hacka löken, skär tomaterna i små bitar, blanda, strö salt över och låt stå över natt. Pressa ut vätskan. Tillsätt vinäger och socker och koka i 45 minuter. Rör ut mjölet och kryddorna i lite vatten, blanda i och låt koka 10 minuter till. Häll upp i glasburkar.
Monaxe
CITAT (Myosotis @ 30-08-2011, 12:19) *
Ja, det är gott! Här är ett recept på grön tomatmarmelad som jag äter till vegetariska biffar/burgare, passar också bra till ris.

1,5 kg gröna tomater
500 g lök
2 msk salt
3,75 dl vinäger
500 g socker
1 tsk ingefära
1 tsk cayennepeppar
1 msk curry
1 msk mjöl

Hacka löken, skär tomaterna i små bitar, blanda, strö salt över och låt stå över natt. Pressa ut vätskan. Tillsätt vinäger och socker och koka i 45 minuter. Rör ut mjölet och kryddorna i lite vatten, blanda i och låt koka 10 minuter till. Häll upp i glasburkar.

Mums! Låter jättegott. Måste prövas, jag har också ett gäng med gröna tomater som väl inte hinner mogna i kylan...
Överbölingen
Skumögd och lat så glömmer jag att tjyva skott. Normala år blir det mycket gröna tomater. Så även i år. Men förra året gick alla fram.
I år blir det massor. De små syltar/inlagda vi till älgköttet men det där med marmelad låter klokt. Visserligen är "Stekta gröna tomater" gott men alla stora som inte mognar borde vi kunna göra marmelad på.

Tack för tipset.
josohl
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-08-2011, 08:25) *
Gud ja jättegott brukar göra grön tomatmarmelad med timjan, jättegott på ostbrickan speciellt på brieost.

Låter jättespännande, vill du dela med dig av receptet?
batski
Mormor brukade göra tomatmarmelad när jag var liten. Jag tyckte det var sjukt gott tongue.gif Men hon gjorde det på mogna tomater.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (josohl @ 02-09-2011, 08:37) *
Låter jättespännande, vill du dela med dig av receptet?

Det finns redan här i en tidigare länk i receptforumet

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=6...n+tomatmarmelad
Taraxacum
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-09-2011, 09:22) *
Det finns redan här i en tidigare länk i receptforumet

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=6...n+tomatmarmelad

Tomater och lime + timjan, ungefär så ser mitt recept ut. Men jag skar i grova bitar och körde sedan i mixer till en grovgrynig massa innan jag blandade i syltsocker och kokade enligt anvisningarna på paketet. Superenkelt! Fin gåbortpresent!
merlin68
Jag kör i passervagga för att inte få för fin konsistens. Gillar dock inte timjan i marmelad - så jag tar chili istället:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon