Full version: problem med tomater
sofiaq
Hej,

För andra året i rad verkar jag ha drabbats av potatisbladmögel eller något liknande.
Undrar nu om det är så att jag helt enkelt ställer plantorna för tätt? Jag planterar dem i murarhinkar och ställer hinkarna bredvid varandra och har dem på friland. Är det så att de bör stå med mer luft emellan?

Någon som har tips?

Vänliga hälsningar,

Sofia
Bassam
Hej

Du har rätt plus om finns mycket fukt i luften plus om du vattnar mycket eller om finns överflödiga vatten , de alla orsaker passa bra Svampen.

H.Bassam
ingrid fuxwall
För tredje året i rad har det varit för blött hos mig - tomaterna mår inte bra och "frukterna" blir bruna.
Eva 33c
CITAT (sofiaq @ 30-08-2011, 13:33) *
Hej,

För andra året i rad verkar jag ha drabbats av potatisbladmögel eller något liknande.

OM det är potatisbladmögel så kommer smittan/svampsporerna med luften från nån potatisodling i närheten.Mycket smittsamt... Sporerna övervintrar inte i jorden utan i potatisen. Antingen nån kvarglömd knöl eller smittat utsäde. Finns det potatisodlingar i närheten kanske du ska flytta dina tomathinkar till nåt annat ställe?
sofiaq
CITAT (Eva 33c @ 31-08-2011, 08:48) *
OM det är potatisbladmögel så kommer smittan/svampsporerna med luften från nån potatisodling i närheten.Mycket smittsamt... Sporerna övervintrar inte i jorden utan i potatisen. Antingen nån kvarglömd knöl eller smittat utsäde. Finns det potatisodlingar i närheten kanske du ska flytta dina tomathinkar till nåt annat ställe?

Jag har endast min egen potatisodling i närheten, och jag har inte märkt någon smitta där.

Hur snabbt dör plantorna om det är potatisbladmögel? Mina lever fortfarande, men för varje dag är det fler toamter som blir bruna.

Ingrid, var bor du någonstans? Du odlar också på friland? Har du dina i hink eller direkt i jorden?
Eva 33c
CITAT (sofiaq @ 31-08-2011, 15:40) *
Jag har endast min egen potatisodling i närheten, och jag har inte märkt någon smitta där.

Om inte dina potatisar fått potatisbladmögel så tror jag inte dina tomater har fått det heller. Tycker att potatisen borde vara känsligare än tomaterna. Så då är nog felet mer det som du varit inne på själv, att de står för tätt så det blir onödigt fuktigt, speciellt nu på höstkanten. Själv kan jag inte odla tomater utomhus med nån större framgång, bara nån liten tidig busktomat kan funka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon