Full version: chili problem
NOX
Nu är det som så att jag flyttat in 2 st chili plantor eftersom det började bli lite kallt ute på kvällarna, dessa var planterade i friliggande jord. Jag grävde försiktigt runt och fick med mycket av rotsystemet, sen plantera jag om plantorna i 10 liter kruka med lecakulor i botten.

Allt gick väldigt bra och plantorna vart inte speciellt chokade av behandlingen, de har ståt inne nu i 3 veckor med belysning i söder fönster. Allt ser ut som det ska mörkgröna friska blad osv.

Men nu har blomkvistarna en hel del blomkvistar börjat trilla av antingen när blomman sitter kvar eller vid mycket tidig utveckling av frukten, jag vet inte vad det kan komma sig av. Jag har använt substral vital + näring runt en ½ kapsyl och vattnat med var 5 dag, bio bact gröna växter (näringspinnar 4st,) och Pelar gonium Focus 10 ml nu på slutet 2 veckor. Jag har en hydro på sidan om plantorna så luftfuktigheten borde vara ganska lagom, temperaturen är ibland lite hög men inte överdrivet runt 25 – 27 + C max.

Kanske är belysningen lite svag 20 W x 4 cold white lysrör, men det blir mycket solljus i fönstret ändå. Jag vet att de inte optimala när det gäller blomning men jag tror inte att de kan ha så stor påverkning så plantan börjar göra sig av med frukten. Det runt 40 – 50 frukter på ena plantan med god storlek och friskt utseende för övrigt, det verkar ta lång tid för dessa att mogna.

Så jag undrar förstås varför plantorna gör sig av med en hel del blommor och frukter i väldigt tidigt stadium just nu?

MvH NOX
Bassam
Hej

Min kompis du glömde dem utan vatten , du kan lägga de i vatten hink några timmar och se vadsom händer , jag hoppas att de kan komma tillbaka .

H.Bassam
Jubbe063
Det beror på klimatförändring mellan hur det var ute och hur du har inne. Plantan offrar blommor etc för att lägga energi på att anpassa sig till innemiljö med torrare luft, sämre ljus och att du stört rötterna.

Liknande fenomen ser man på våren då övervintrade plantor ibland släpper Sina blommor innan de hinner slå ut. Fast då är det ju anpassning från vinter till vår som är problemet, de får signaler om ätt börja blomma men ljuset räcker inte till första tiden.
Anja Danmark
Det er meget normalt, at de taber blomsterne, når de bliver udsat for en så stor forandring, som det er at blive flyttet ind ude fra.

Men hvis de ellers har det godt, så vil de sætte nye blomster inden så længe...

Jeg synes i øvrigt, at du giver dem alt for meget gødning - jeg giver kun mine chilier tomatgødnig i halv opløsning en gang hver 14. dag, og de trives superfint.

NOX
CITAT (Jubbe063 @ 30-08-2011, 18:29) *
Det beror på klimatförändring mellan hur det var ute och hur du har inne. Plantan offrar blommor etc för att lägga energi på att anpassa sig till innemiljö med torrare luft, sämre ljus och att du stört rötterna.

Liknande fenomen ser man på våren då övervintrade plantor ibland släpper Sina blommor innan de hinner slå ut. Fast då är det ju anpassning från vinter till vår som är problemet, de får signaler om ätt börja blomma men ljuset räcker inte till första tiden.

Tack så mycket för svaret, då förstår jag varför plantorna gör sig av med somliga blommor. Det är just mest längst ut på grenarna i topparna som blommorna faller, så att det skulle kunna vara otillräcklig luftfuktighet är mycket troligt. Hur motverkar jag detta på bästa sätt, alltså vad är optimal belysning och luftfuktighet temp.

Jag vill att plantorna ska fortsätta att blomma och producera frukt, tempen kanske de vänjer sig vid (jag måste nämligen hålla en liten högre temperatur för att fröna i hydron ska ta sig) hur fuktigt är då frågan. Vad anser du om belysningen hur stark måste den vara, jag har funderat på att köpa LE lampor 250 W och kanske bygga ett mini växthus här inne. Är bra sugen på att börja använda koldioxid hydron och konstgjord belysning för att maximera avkastningen och förutsättningarna för nästa års utplantering. Jag börjar redan nu tänkte jag med nya frön och sticklingar, då blir det större skörd nästa år och kanske någon där i mellan också.
Piccante
Det är ju mot plantornas biologi att blomma och bära frukt nu när det blir kallare och mörkare. Det finns chiliarter som naturligt lever på hög höjd där det är kallare o de brukar naturligt ha en viloperiod över vintern. Jag har samma problem i min lägenhet att man i stort sett aldrig får upp luftfuktigheten inomhus och då tappar chilin blommorna. Du får testa med att ha fat med vatten under plantorna eller duscha dom ofta.
NOX
CITAT (Markus_H @ 30-08-2011, 20:51) *
Det är ju mot plantornas biologi att blomma och bära frukt nu när det blir kallare och mörkare. Det finns chiliarter som naturligt lever på hög höjd där det är kallare o de brukar naturligt ha en viloperiod över vintern. Jag har samma problem i min lägenhet att man i stort sett aldrig får upp luftfuktigheten inomhus och då tappar chilin blommorna. Du får testa med att ha fat med vatten under plantorna eller duscha dom ofta.

Ja jag funderar på att köpa en luftfuktare http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/klim...sana-medibreeze

Mvh
Viktoria.W
Hej alla chiliodlare! smile.gif

Jag är nybörjare vad det gäller chili och uppskattar den här tråden. Jag hittade en annons på blocket för ekologiska chilifrön. Jag gjorde en mindre beställning och blev förvånad över den service jag fick och svaren jag fick på mina frågor. Jag kan verkligen rekommendera dem. Här är annonsen

http://www.blocket.se/dalarna/Olika_sorter...ng_36045808.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon