Nu är det som så att jag flyttat in 2 st chili plantor eftersom det började bli lite kallt ute på kvällarna, dessa var planterade i friliggande jord. Jag grävde försiktigt runt och fick med mycket av rotsystemet, sen plantera jag om plantorna i 10 liter kruka med lecakulor i botten.
Allt gick väldigt bra och plantorna vart inte speciellt chokade av behandlingen, de har ståt inne nu i 3 veckor med belysning i söder fönster. Allt ser ut som det ska mörkgröna friska blad osv.
Men nu har blomkvistarna en hel del blomkvistar börjat trilla av antingen när blomman sitter kvar eller vid mycket tidig utveckling av frukten, jag vet inte vad det kan komma sig av. Jag har använt substral vital + näring runt en ½ kapsyl och vattnat med var 5 dag, bio bact gröna växter (näringspinnar 4st,) och Pelar gonium Focus 10 ml nu på slutet 2 veckor. Jag har en hydro på sidan om plantorna så luftfuktigheten borde vara ganska lagom, temperaturen är ibland lite hög men inte överdrivet runt 25 – 27 + C max.
Kanske är belysningen lite svag 20 W x 4 cold white lysrör, men det blir mycket solljus i fönstret ändå. Jag vet att de inte optimala när det gäller blomning men jag tror inte att de kan ha så stor påverkning så plantan börjar göra sig av med frukten. Det runt 40 – 50 frukter på ena plantan med god storlek och friskt utseende för övrigt, det verkar ta lång tid för dessa att mogna.
Så jag undrar förstås varför plantorna gör sig av med en hel del blommor och frukter i väldigt tidigt stadium just nu?
MvH NOX