EKLO
Hej,

Jag är ju eg. grönsaksodlare, men nu börjar jag så smått doppa tårna i det s. k. perennträsket, åtminstone i drömmarna.

Jag har ett rätt stort parti av min naturtomt i zon 1-2 som är helt "vild, det enda som händer där är att jag ett par gånger om året går runt med röjsåg och sekatör och håller undan slyet.

Värsta slyt är vilda björnbär. Sedan är det björk, ek, pors, nypon, häggmispel och vildhallon. Sly"stammarna" är upp till 5 cm i diameter, några runt mindre gamla stubbar (björk och häggmispel), men det mesta är smått. Och det är verkligen bara sly, dvs ingen gammal odlingsmark eller så.

Det är inte roligt att klippa sly. Det är roligare att odla saker man vill ha. Och för detta parti tänkte jag perenneer, jag har nog de grönsaksbäddar jag behöver nu.

Hur sjutton gör man? Det tycks mig totalt omänskligt att spetta upp varje rot och sly här, det är för mycket.

Idé: Kan man klippa ned allt i marknivå och lägga på kartonger och jord, eller gäller sådana "enklare" knep bara om ogräset är av mindre vedartat slag?

Partiet är mkt omväxlande: en liten normalblöt sluttning, en liten genomblöt sänka (utan sly eg), ett naturligt långt "dike" (10 m långt, 1/2 meter brett och lika djupt - trädsly överallt) i en bergsskreva, och en kulle med nästan berg i dagen. Det är framför allt sluttningen och "diket" jag skulle vilja ha (vildrufsiga) blimmor på.

alla knep och tips mottages tacksammast
Ranunculus
Förutsättningarna låter helt fantastiska i mina öron. Nog krävs det mycket arbete, så det hänger nog på hur stort ditt intresse är. Du kan göra torra bäddar, våta bäddar, ett primuladike, skala av berget lite och göra stenparti.
Oj jag svarade inte på din fråga. Jag hade nog tagit en bit åt gången, använt Roundap eller något annat totalmedel, därefter så återstår nog bara att gräva. En annan variant är att så in vilda blommor i befintlig yta.

Ulla
kerstin z5-6
Rötterna behöver inte tas bort efter ogräsmedelbehandlig-de är bara bra för jordens luckerhet när du sen bygger upphöjda bäddar ovanpå-de multnar
Kartong är nog aldeles för klent för vedartat "ogräs som sly...
Alternativet är att hyra en minigrävare:) o gräva upp allt med rötterna
ingrid fuxwall
Mitt råd är att ta en bit i taget och försök få bort rötterna genom att dels gräva och sedan genom att täcka.

Har fått relativt bra resultat efter att först ha klippt ner till marken och sedan täckt med tjocka lager med blöta tidningar och så sand ovanpå.

En bedrövlig hörna av tomten fick vi ordning på, där växte smällsprirea, genom att odla potatis och sedan fräste nog sambon, eller så tvärt om, sak samma nu är det en fin gräsmatta.

Själv vänder jag jorden, tar upp alla rotbitar och har på så sätt utrotat väldigt mycket men det är mycket jobb bakom
smuleborg
Hur stort område handlar det om?
EKLO
Området det handlar om är nog sisådär 40 kvadrat. Roundup och liknande är för mig helt uteslutet - inte minst för att vår grävda brunn ligger i området. Att fräsa eller hyra grävare är också uteslutet, så min fråga gäller helt enkelt om täckning (av tjock kartong + jord = upphöjda bäddar) kan räcka för den här typen av sly, eller om det som Kerstin tror inte håller måttet för vedartade trädslyn

Undrar alltså om någon har erfarenheter av just trädsly?
smuleborg
Björnbär lär vara svåra att bli av med; vildhallon är lätta att gräva bort. Vi har inte haft "ditt sly", men jag skulle (i alla fall om det inte fanns björnbär, om de nu är så svåra som sägs) gräva tidig vår. Är jorden lucker går det rätt lätt (gräva och dra rötter), är den kompakt är det i alla fall lättare tidig vår.

För några år sedan (tidig vår) grävde vi bort ett parti (ungefär lika stort som ditt) med med bl.a. hallon, krikon, spirea och aspsly. Det gick.

Jag rekommenderar inte heller kartongmodellen.
ingrid fuxwall
Håller med föregående om att tidig vår är bäst men själv har jag röjt en del idag och eftersom det kommit så mycket regn är rötter relativt enkla att få upp.

Björnbär är väll lite si så där svåra att bli av med, man måste vara ihärdig och ta dem allt eftersom de kommer uppstickande

Nu när grävt och fått upp ogräset och bara har de nerklipta vedartade stammarna kvar så ska jag lägga tidningar i blöt och täcka med - vi får se hur resultatet blir. Berätta gärna hur det gått för dig.

40 kvm är inte så mycket om man tar en bit i taget och har en bra spade så jag hoppas att du lyckas
EKLO
Tack för era svar. Det blir nog snarare spett än spade det är fråga om här, det är alltför tätt för att det eg. ska finnas så mkt att gräva i.

Det är oländigt, det är därför partiet blivit "lämnat" så länge, andra områden på tomten har jag brutit mkt stubbar, sten och sly på, det tar tid men det går. Det här är verkligen mkt tätare bevuxet + så ojämnt att det blir ett betydligt knepigare och avsevärt mer tidskrävande arbete. men vem har brått?
ingrid fuxwall
CITAT (EKLO @ 31-08-2011, 20:36) *
Tack för era svar. Det blir nog snarare spett än spade det är fråga om här, det är alltför tätt för att det eg. ska finnas så mkt att gräva i.

Det är oländigt, det är därför partiet blivit "lämnat" så länge, andra områden på tomten har jag brutit mkt stubbar, sten och sly på, det tar tid men det går. Det här är verkligen mkt tätare bevuxet + så ojämnt att det blir ett betydligt knepigare och avsevärt mer tidskrävande arbete. men vem har brått?

Det är så svårt att ge ett bra svar om man inte sett hur det ser ut, sly kan vara så olika - Lycka till!
EKLO
Tack för hälsningen Ingrid, jo nog blir det mkt jobb alltid. Man får som sagt ta en bit i taget och jag odlar på sommarstället så jag är ju inte där jämt och då tar det ännu längre tid., Jag är ju så ivrig på att få ordning på det!

Björnbären är värst när det gäller spridning, de är verkligen helt, helt hopplösa faktiskt, men de är ju inte så jobbiga när man väl börjat röja, det är bara det att man liksom aldrig verkar lyckas trötta ut dem helt. Att "utrota" björnbär tror jag är omöjligt, om de inte dyker upp i en gräsmatta som man klipper flera gånger i månaden. Jag hade eg. tänkt spara en "kulle" för björnbären (för bären är ju så goda), men att hålla kvar dem på denna kulle verkar otroligt svårt, de bara smiter iväg när man vänder sig om.

Men det vedartade är jobbigare att få upp. Har man väl lyckats är det inte mkt jobb sen, dvs de sprids inte via rötterna lika sinnessjukt ihärdigt som björnbär.

Man blir van. Och tålmodig. Med tiden. Men ibland blir man (som nu) ivrig på att få till en ny idé, och då vill man gärna att det ska finnas nån quick fix (egentligen vet man nog innerst inne att den inte finns, men man hoppas!).
smuleborg
Ja, jag har hört det det med björnbären, en kollega. I övrigt, testa att gräva nästa tidig vår, innan jorden rett sig (eller vad det nu heter). Min erfarenhet är att man vinner mycket på det. Det finns en baksida: Var vaken så du inte krossar paddor och annat. Men som sagt jorden är "oredig", så det går att vara varsam. Och lätt dra rötter.

PS/ Kollegan som bekämpat björnbär; hon bjuder oss alla på glass med björnbär. Gott. /DS
karinc
Jag har ung. samma situation - fast ett mycket större område:( Jag kan inte ha grävare pga stora stenar/flyttblock utspridda där. Jag har börjat rensa; än så länge bara en gång så att man åtminstone kan där, och se. Ang. Round-up fick jag tipset att pensla det på slystubbarna när man har klippt ner dem. Påverkar det vattnet då?
Jag kan omöjligt rensa bort allt...ska försöka göra nå't slags woodland av det...
På ett annat ställe har jag likadant. Där har jag nu tänkt täcka med plywoodskivor. Vi böt taket på den sidan av huset, och ist.f. takpapp var det skivor (gammalt hus) så tänker lägga ut dem över det området. Det är ju mycket tätare, tyngre och kanske oxå mörkare än tidningar etc så tänker att det borde funka om de får ligga kvar några år. Har iaf mycket annat att fixa först...
Jan Lindgren
Hej!
Gör våtbäddar ( blötbäddar ). Det går snabbt, fungerar perfekt och är lättskött.
MVH
Jan Lindgren
Bassam
Hej

Du kan gräva bort alla ogräs med rötter på gräv maskiner så efter du kan vattna med helt varmt vatten hur mycket du orkar en vecka 2 veckor eller mera för att rötter ska koka och dö sen du kan täcka marken på vad som helst tidningar trä skivor och övar på du kan lägga sten och sen du kan lägga jord och plantera om du behöver våt bädd , du kan lägga före jord torv med barkmull , du ska jobba mera men du ska får mycket bra resultat.

H.Bassam
kerstin z5-6
Våtbädd ÄR ett bra förslag inget tar sig igenom dammduk tex
EKLO
Våtbädd lockande, men marken är så otroligt ojämn, verkar krångligt ...
kerstin z5-6
Det gör inte så mkt.. jämna ut bäst du kan:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon