Full version: Frysa chutney?
Ann-Marie
Vi har mycket äpplen i år och jag tänker göra Per Morbergs chutney som vi tycker mycket om. Men jag undrar, kan man frysa chutney? Burkarna tar ju en hel del plats när man ska ha dem i kylskåpet och vår s k matkällare håller ungefär samma temperatur som det är ute, 20 grader varmt just nu! Eller är det så pass mycket socker i så den klarar sig där? Jag kokar lingonsylt som det är 3,6 kg socker i på 4 kg bär och den sylten möglar i matkällaren om den står där.
Peztis
Men har du inte vinäger och annat i? Det är ju också konserverande.

I sylten så kan det ju bero på att du inte har haft tillräcklihgt med konserverande medel i eller att burkarna inte varit rena.

Dessutom undrar jag om du inte kan göra chutneyn och sedan ställa burkarna i en stor kastrull med en handduk i botten, hälla vatten upp till locken och sjuda i ca 30 min. Då konserverar du på gammalt hederligt sätt.

Jag misstänker att frusen chutney blir grynig och att den delat sig när den tinar. Men du kan ju prova...
Ann-Marie
Jo men det är bara 0,5 dl vinäger och 5 dl socker men det kanske räcker. Jag har aldrig konserveringsmedel i lingonsylt (eller annan sylt). Förr, när vi hade riktig matkällare gick det bra att ha lingonsylten där men inte här, tyvärr.
Jag ska ta och läsa på om konservering, har inte alls tänkt på det.
Tack så mycket för råden, nu har jag köpt mango så i morgon blir det koka av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon