Angeline
Jag har en växt som jag har köpt från Ikea för 6 månader sen, på plastkrukan står det "Himalaya mix aloe", men jag antar att det finns ett annat namn för växten då jag inte hittar någon info om den när jag söker på nätet. Plastkrukan som växten står i känns lite väl liten (dock är det inte jätte mycket rötter i botten, men man skymtar några) och tänkte plantera om den men vet inte alls vilken jord jag ska använda.

Här är en bild på växten, nån som kanske vet det riktiga namnet på den och även har förslag på vad för typ av jord jag ska använda till denna?

[attachment=64318:IMG_1622.JPG]
batski
De trivs bäst i väldränerad jord. Jag har min Aloe vera planterad i Hasselfors P-jord blandad med små lecakulor. Fast man kan nog blanda vanlig blomjord med grov sand eller leca.

Vet tyvärr inte vilken art din aloe tillhör, men det är inte Aloe vera iaf.
Angeline
CITAT (batski @ 30-08-2011, 19:07) *
De trivs bäst i väldränerad jord. Jag har min Aloe vera planterad i Hasselfors P-jord blandad med små lecakulor. Fast man kan nog blanda vanlig blomjord med grov sand eller leca.

Vet tyvärr inte vilken art din aloe tillhör, men det är inte Aloe vera iaf.

Jaha aloe vera är en speciell sort? Det finns alltså många "aloe" men bara en sort aloe vera om jag förstått det rätt?

Läste någonstans att man kan använda sig av så- och kaktusjord, men läste att den jorden är svagt gödslad och den du skrev är kraftigt gödslad, vad gör gödselskillnaden för skillnad på plantan?

batski
CITAT (Angeline @ 30-08-2011, 19:31) *
Jaha aloe vera är en speciell sort? Det finns alltså många "aloe" men bara en sort aloe vera om jag förstått det rätt?

Ja Aloe vera är en av många aloe-arter.

CITAT (Angeline @ 30-08-2011, 19:31) *
Läste någonstans att man kan använda sig av så- och kaktusjord, men läste att den jorden är svagt gödslad och den du skrev är kraftigt gödslad, vad gör gödselskillnaden för skillnad på plantan?

Jag tycker kaktusjord brukar bli för kompakt efter ett tag. Vad gäller gödselskillnaden vet jag ärligt talat inte.
evaisa
Min aloe växer i Hasselfors så och kaktusjord som blandats med perlite och småsten - sån där dekorationssten.

jag håller med Batski - kaktusjorden kan vara för kompakt, perliten o stenen gör den lösare.

Akta rötterna när du planterar om. Är rotklumpen väldigt hård kan du behöva lösa upp den med vatten.

Himalaya mix - låter himla fantasifullt! :-)

Kan det växa aloe där???

från Wiki:
Aloesläktet (Aloe) är ett växtsläkte med suckulenta blommande växter i familjen afodillväxter. Det finns omkring 400 aloe-arter och de kommer ursprungligen från torrare delar av Afrika, framför allt den sydafrikanska Kapprovinsen, bergsområden i Afrikas tropiska områden, samt på Madagaskar.
teo
Ser ut som en hybrid, lite av Aloe arborescens och lite av Aloe variegata.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon