Finns lite olika typer av Mandel;
Prunus dulcis - Mandel, varmt och skyddat läge i zon 1.
Prunus dulcis var. amara - Bittermandel, något sämre härdigt än Persika.
Prunus dulcis var. fragilis - Krakmandel, är nog inte så mycket odlad i Sverige.
Och så finns även Dvärgmandel, fast det är ju ingen äkta mandel och mer som prydnad.
Prunus tenella - Dvärgmandel, finns ju varianter av denna lite olika härdighet allt från zon 3 till zon 5-6.
Prunus × persicoides - Persikomandel, zon 1-2 vad jag hittat på nätet. Skulle tro den som mandel vill ha det skyddat och bra. Då det är en hybrid mellan Mandel och Persika.
CITAT (merlin68 @ 30-08-2011, 22:43)

Tack för tipsen, ska titta på den danska sidan när jag är lite piggare imorgon! Funderar på att ringa Bergianska för att höra var deras träd kommer ifrån då det iaf klarar ungefär zon 2. Ingen som har äkta mandel i sin trädgård? Skulle så gärna se någon bild från en zonknäckare

Kanske finns någon härdig variant av typen "sibiriskt mandelträd"

är det en ''äkta'' mandelträd (eller någon av de något härdigare ''mandel''?) dom har där i Stockholm ? dock vet jag inte hur lokal klimatet är där.
Har en lite frösådd mandel, inga blommor än. I kruka här i zon 3-4, jag testar ju och skulle mer än gärna testa det här i zon 3-4 men jag förväntar mig inga vackra mandelträd som ger skörd, snarare nåt som fryser ner varje vinter om det står utan skydd då.
Så som fikonen jag har här efter den senaste vintern....
Med mer eller mindre avancerade skydd går det säkert odla mandel i kallare zoner.