merlin68
Längtar efter att plantera ätlig mandel. Bor i zon 3-4 men har några ställen med sol och lä i trädgården. Har sett ett fristående rätt stort mandelträd i Bergianska trädgården i Stockholm men där är väl zon 2 eller t o m 1? Tacksam för alla råd. Någon som har äkta mandel och vet hur den växer och hur stort träden kan bli i min zon (spaljerad). Ger det frukt här i Norden? Många frågor...
imjoh
Sådde krakmandlar i julas, fick en som grodde så jag har letat själv om den ska gå att ha ute, det jag hittade var att det ska gå i södra Sverige samt Gotland. Min får stanna i kruka och flytta in snart.
Roggan
Är också sugen på mandelträd. Hittade en sida från Danmark för ett tag sen. Tydligen är de inte så pigga på att skicka träd eftersom de haft dåliga erfarenheter av det. Kanske kan ge dig en vägledning om sorter som kan vara värda att testa i zon 3-4 i alla fall.

Ferskenmandler är persikomandel som är bitter i smaken och passar bäst till bakning.

Kolla länken:

http://westergaards.dk/Html-species/almond.html
merlin68
Tack för tipsen, ska titta på den danska sidan när jag är lite piggare imorgon! Funderar på att ringa Bergianska för att höra var deras träd kommer ifrån då det iaf klarar ungefär zon 2. Ingen som har äkta mandel i sin trädgård? Skulle så gärna se någon bild från en zonknäckare smile.gif Kanske finns någon härdig variant av typen "sibiriskt mandelträd" giggle.gif
Alexander-VG-zon3
Finns lite olika typer av Mandel;

Prunus dulcis - Mandel, varmt och skyddat läge i zon 1.
Prunus dulcis var. amara - Bittermandel, något sämre härdigt än Persika.
Prunus dulcis var. fragilis - Krakmandel, är nog inte så mycket odlad i Sverige.

Och så finns även Dvärgmandel, fast det är ju ingen äkta mandel och mer som prydnad.

Prunus tenella - Dvärgmandel, finns ju varianter av denna lite olika härdighet allt från zon 3 till zon 5-6.

Prunus × persicoides - Persikomandel, zon 1-2 vad jag hittat på nätet. Skulle tro den som mandel vill ha det skyddat och bra. Då det är en hybrid mellan Mandel och Persika.

CITAT (merlin68 @ 30-08-2011, 22:43) *
Tack för tipsen, ska titta på den danska sidan när jag är lite piggare imorgon! Funderar på att ringa Bergianska för att höra var deras träd kommer ifrån då det iaf klarar ungefär zon 2. Ingen som har äkta mandel i sin trädgård? Skulle så gärna se någon bild från en zonknäckare smile.gif Kanske finns någon härdig variant av typen "sibiriskt mandelträd" giggle.gif

är det en ''äkta'' mandelträd (eller någon av de något härdigare ''mandel''?) dom har där i Stockholm ? dock vet jag inte hur lokal klimatet är där.

Har en lite frösådd mandel, inga blommor än. I kruka här i zon 3-4, jag testar ju och skulle mer än gärna testa det här i zon 3-4 men jag förväntar mig inga vackra mandelträd som ger skörd, snarare nåt som fryser ner varje vinter om det står utan skydd då.

Så som fikonen jag har här efter den senaste vintern....

Med mer eller mindre avancerade skydd går det säkert odla mandel i kallare zoner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon