Beatis
Hej!

Nu börjar sommaren ta slut och efter en otroligt regnig sommar i Skåne känner jag att jag inte riktigt är redo att släppa det här med odlingen. Jag fick nästan ingen ruccola år (kanske var för regnigt och kallt? Tråkigt för det är nåt jag äter väldigt ofta.) så jag undrar om det finns någon chans att odla det i krukor under höst/vinter/vår. Jag har söderfönster och är väl solen framme brukar det bli väldigt varmt i min lägenhet. Finns det nåt annat man kan odla i fönstret?

Jag har även en chili (apache) och jag undrar om den kommer klara sig. Finns det nåt bra sätt att övervintra den så man får frukter av den även nästa sommar?

/Helena
Preussen
CITAT (Beatis @ 30-08-2011, 21:45) *
Hej!

Nu börjar sommaren ta slut och efter en otroligt regnig sommar i Skåne känner jag att jag inte riktigt är redo att släppa det här med odlingen. Jag fick nästan ingen ruccola år (kanske var för regnigt och kallt? Tråkigt för det är nåt jag äter väldigt ofta.) så jag undrar om det finns någon chans att odla det i krukor under höst/vinter/vår. Jag har söderfönster och är väl solen framme brukar det bli väldigt varmt i min lägenhet. Finns det nåt annat man kan odla i fönstret?

Jag har även en chili (apache) och jag undrar om den kommer klara sig. Finns det nåt bra sätt att övervintra den så man får frukter av den även nästa sommar?

/Helena

Om du använder dig av sökfunktionen här på odla får du upp många trådar om att övervintra chile. Kul att du gillar att odla, lägg även vintern på att planera nästa säsong. Lycka till.
HelénE
Ber. chili så är jag ingen expert men förra året tog jag in krukan på senhösten eftersom chilin inte mognat.
De mognade och sen blev krukan stående. Chilin såg lite hängig ut från nov-januari men sen vaknade den till liv och blev full a blom, jag kunde skörda röd chili redan i mars. Sen har den stått ute och har gett chili hela sommaren.

Helén
Peztis
Eg är paprika/chili en buske som man kan övervintra inomhus, som jag förstår det.
Därför kan man på hösten ta in sina paprikor och ha dem som krukväxter, helst med efxra belysning och kanske även lite svalare. Framåt våren tar man fram dem och planterar om, ställer varmare. Då får man en tidig start!

Rucola har jag odlat inomhus under extra belysning med stor framgång! Jag har använt vanliga lågenergilampor (men med mer än de vanliga 7 och 11 W eller vad det nu är, hittade på Coop) ca 10-15 cm över krukan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon