Full version: Slingerstormhatt
sarhe1
Jag köpte en planta slingerstormhatt häromsistens. Nu undrar jag hur den vill klänga/slingra sig? Passar sådana där "koner"? Hur stor kan en enda planta bli, månntro? Först petade jag ned den i rabatten, men jag tror att den kanske kan bli för stor.
/Sara
Anna-Karin Lundberg
Åh, var hittade du den? Jag har letat, men inte hittat! Jag är faktiskt inte säker och borde väl därför inte säga något, men jag har för mig att den klättrar ungefär som clematis. När jag läte om den så fanns den på ett "klättertorn" i trä. Men jag veti nte säkert, så ta det med en nya salt. Jag blev mest bara så glad över att jag läste att den faktiskt finns i verkligheten! Finns inte med i böckerna jag har och jag har inte sett den på handelsträdgården heller. Lycka till, berätta hur det går!
kerstin z5-6
[attachment=64330:aq9uudde...yr736uce.jpg]

Den slingrar sig villigt men blir inte så hög hos mej kanske 2 m goda somrar.Bladverket är ganska diskret,glest, och den blommar på sensommaren.Den kan säkert samsas med andra växter.Gillar som alla aconitum inte för torrt läge.En gallerkonstuktion tror jag blir bättre än en kon.
sarhe1
Anna-Karin: Cramers plantskola i Hillared!
varghem
VILL HA wub.gif
Monarda
Den vinröda är jättefin och jag har velat föröka den med frö men tyvärr hinner dom aldrig mogna här hos mig. Har hört att det måste vara färska frön för att man ska lyckas. Nu har jag också en ljusblå variant, inte lika fin kanske men på den har fröna hunnit mogna. Lite osäker när/hur man sår. Någon som vet?

[attachment=65102:P8061383.jpg]

[attachment=65103:P8061379.jpg]
kerstin z5-6
Så gärna färska, lämna ute större delen av vintern-eller hela om du inte vill ha plantor inne på våren .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon