]Hej,
Jag har en jasminum sambac/arabisk jasmin som jag lämnade hemma under min semester ca 10 dagar under maj månad. Innan jag reser så har jag vattnat den ordentlig med vatten så även faten är fyld med vatten. Den klara hyfsat bra och visnade lite när vi kom hem. Genast fick vi vattna den samt spreja på bladet och den lyckades överleva.
På july reste vi en vecka i medelhavet igen och denna gång vattna vi den fullt med vatten men vi placerade den på golvet så att den inte kommer i kontakt med solen för mycket bara för att den inte ska visnar. Denna gång klara den utan att visnar men bladet blev gul fläckig istället. Och sen dess har blommorna inte lyckats blomma ut normalt utan blomknoppen tappas/gick av innan den lyckas blomma ut. Och grenarna växer också onormalt. Jag har nyligen klipp av de flesta gren och planterat om den på nytt jord samt tvätta den rent..
Dessutom under sommar har jag fått en del små kryp elle rohyra på min jasminum, undra om det beror på det.
Min fråga till ni erfarna växtodlare.
Hur rädda jag min växt så den är frisk och grönt igen och kan blomma normalt?
Jag har som sagt klipp grenarna och tvättat bort alla ohyra men de kom tillbaks och planterat på nytt jord.
Har ni goda skötselråd om denna växt vore tacksam..
Jag bifoga även bilder.
Tack så hemsk mycket i förhand.
[attachment=64329:2011_08_...22.28.35.jpg][attachment=64328:2011_08_...22.26.52.
jpg]