tepa
Hej

Har hört att nässelvatten är bra gödning. Jag har plockat nässlor och vallört och satt i en stor plasthinkmed vatten. Detta vatten har jag sedan vattnat med i trädgården, lite utspätt. Men kan man ha det till krukväxter inomhus också? Måste man blanda ut det ett till nio eller går det fifty fifty eller blir det för starkt då? De flesta av mina innekrukväxter får näring varannan vartredje vecka sommartid. Hur är det med Orchidéer och Hoja? Har hört att Hoya inte ska ha så mycket näring...Tacksam för råd.

Hälsn Tepa
Eva i Västerås
Om man vattnar med gödningsmedel som luktar starkt kan rummet där västerna står bli helt obeboeligt.
Jag har provat blötläggningsvatten från bönor, för det skulle vara så bra. Ett par dagar efter började det stinka, och jag blev tvungen att bada och plantera om alla växterna.
Både vallörts- och nässelvatten luktar ju rätt elakt, så jag tror inte det är så bra inomhus.
(Jag blev tvungen att bada växterna alltså... ;=) )
kerstin z5-6
laugh.gif Håller med inte rekomendabelt smile.gif
tepa
Ok, tack. Då provar jag väl "pink" istället...Alltså guldvatten...Kan man ha DET till alla krukväxter? Substralet är slut och jag tänkte ta en billigare variant....

Hälsn Tepa
Eva i Västerås
Jag skulle nog akta mig för det också.
Det luktar nog inte bättre det heller efter nån dag.
Näringsmässigt är det ju helt OK, men du bör späda det jättemycket, och då kanske det blir lite svag gödning.
Med blomgödning kan man ju köra promillemetoden. Det blir 1 dl / 10 l vatten. Och vattna med det varje gång. Det kan man väl kanske prova?
Chili Linkan
Hej! Någon som vet ett ungefärligt N-P-K värde på nässelvatten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon