silos
Eliten av befolkningen har alltid varit och kommer visst alltid förbli STORA EGOISTER och roffar åt sig så mycket som de bara kan utan att bry sig om sin nästa,eller att de förstör livet på våran vackra planet -cry-.gif
vad har man för nytta av stora lyxiga hus,kyrkor etc,när det inte längre finns varken mat,vatten eller frisk luft!?

Men samtidigt är vi som inte tillhör eliten skyldiga i det,eftersom människor vill ha och ha och ha i de oändliga!
batski
Ja precis, vi är extremt duktiga på att förneka och blunda för verkligheten när den inte passar oss. Vi är så bekväma av oss att vi hellre fortsätter att såga av grenen (i detta fall hela skogen) vi sitter på än gör en liten ansträngning och kliver av...
silos
CITAT (batski @ 31-08-2011, 09:31) *
Ja precis, vi är extremt duktiga på att förneka och blunda för verkligheten när den inte passar oss. Vi är så bekväma av oss att vi hellre fortsätter att såga av grenen (i detta fall hela skogen) vi sitter på än gör en liten ansträngning och kliver av...

Ja,först då ens eget liv påverkas så vaknar några av oss!
Men en dag,ganska snart kommer allt elände stå utanför var och ens dörr OCH även innanför dörren,DÅ kan inte människor blunda längre!
Gossen Ruda
Skyll inte allt på eliten, det finns illegala svedjebrukare i större delen av världen och de är lägre än lägst.
batski
CITAT (silos @ 31-08-2011, 09:37) *
Ja,först då ens eget liv påverkas så vaknar några av oss!
Men en dag,ganska snart kommer allt elände stå utanför var och ens dörr OCH även innanför dörren,DÅ kan inte människor blunda längre!

Nej, men då är det alldeles för sent. Det är så fruktansvärt FRUSTRERANDE att folk hellre fortsätter att leva i förnekelse även om det innebär attde utplånar sig själva och alla andra än försöker ändra lite på sina vanor!
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 31-08-2011, 09:47) *
Skyll inte allt på eliten, det finns illegala svedjebrukare i större delen av världen och de är lägre än lägst.

Vilka är de,hur menar du?
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 31-08-2011, 09:47) *

Jag måste återkomma här!
MEN det är ju världens elit,de rika som ser till att det svedjebrukas:
http://www.globalarkivet.se/871/1/svedjebruk_0504.pdf

att de fattiga inte har något annat sätt att göra,när de behöver mat till sina djur och sig själva!
De rika kan ju gå in och hjälpa människorna att hitta andra sätt att få inkomst!

CITAT (batski @ 31-08-2011, 09:59) *
Nej, men då är det alldeles för sent. Det är så fruktansvärt FRUSTRERANDE att folk hellre fortsätter att leva i förnekelse även om det innebär attde utplånar sig själva och alla andra än försöker ändra lite på sina vanor!

Visst är det!
Azur
Jag gillade hur han dansade runt att ens nämna grundproblemet bakom alla miljöproblem: överbefolkning.
silos
CITAT (Azur @ 31-08-2011, 10:20) *
Jag gillade hur han dansade runt att ens nämna grundproblemet bakom alla miljöproblem: överbefolkning.

VEM dansade?
batski
CITAT (Azur @ 31-08-2011, 10:20) *

Ja visst är det ett grundläggande problem, men jag tyckte faktiskt han nämnde det. Han kanske inte använde själva ordet men det fanns där på flera ställen. Inte minst när han tog upp Påskön.

Här är någon som tydligt fokuserar på problemet:

The Most IMPORTANT Video You'll Ever See (part 1 of 8)
silos
Jag undrar hur vi skall stoppa att det blir fler och fler människor på jorden?
Kanske det är av den anledning som alla krig startas,men det är ju ett annat ämne?
batski
CITAT (silos @ 31-08-2011, 11:00) *
Jag undrar hur vi skall stoppa att det blir fler och fler människor på jorden?
Kanske det är av den anledning som alla krig startas,men det är ju ett annat ämne?

Man kan ju givetvis inte tvinga folk till att skaffa färre barn (Kina har ju försökt med tvång med mindre lyckade resultat), men man borde absolut lyfta upp frågan, informera folk om situationen och uppmana folk att ta sitt ansvar och skaffa färre barn.

Men det är inte våra politiker eller de som i dag har den verkliga makten i världen - storföretagen - intresserade av pga att vårt ekonomiska system är beroende av ständig tillväxt. Men ständig tillväxt på en ändlig yta med ändliga resurser är varken realistiskt eller smart...
silos
CITAT (batski @ 31-08-2011, 11:07) *
Man kan ju givetvis inte tvinga folk till att skaffa färre barn (Kina har ju försökt med tvång med mindre lyckade resultat), men man borde absolut lyfta upp frågan, informera folk om situationen och uppmana folk att ta sitt ansvar och skaffa färre barn.

Men det är inte våra politiker eller de som i dag har den verkliga makten i världen - storföretagen - intresserade av pga att vårt ekonomiska system är beroende av ständig tillväxt. Men ständig tillväxt på en ändlig yta med ändliga resurser är varken realistiskt eller smart...

Då är det ju inte konstigt att befolkningen ökar med detta ständiga tillväxt!HUR gör man då resurserna ÄR slut???
Tänker inte makthavarna på detta?Tänker inte vi människor på detta?

I de fattiga länder är det viktigt att få många barn och helst söner så att de kan ta hand om sina gamla föräldrar sedan.
Undrar vilket är bäst;att bygga en massa "hem" för de gamla där de tas hand om eller skaffa flera barn så att de tar hand om sina gamla föräldrar?
Men då behövs större bostäder och flera arbetstillfällen för alla barn som växer upp sedan...

Så hur vi än gör så blir det problem!
Piccante
Barnafödandet minskar i takt med att folk får bättre levnadsvillkor. Storfamiljer i u-länder är ett socialt skydd då samhället inte kan bistå med barn och äldrevård. När folk (främst kvinnor) tillåts utbilda sig, arbeta och klara sin egen försörjning så väntar de med första barnet och föder färre barn.
Att utjämna inkomstklyftor och ge grundläggande utbildning och sjukvård är bättre än tvång på kinesisk väg.
batski
CITAT (silos @ 31-08-2011, 11:27) *
Då är det ju inte konstigt att befolkningen ökar med detta ständiga tillväxt!HUR gör man då resurserna ÄR slut???
Tänker inte makthavarna på detta?Tänker inte vi människor på detta?

När resurserna börjar ta slut blir det med all sannolikhet en massa krig, även i dagens i-länder och till slut kommer det nuvarande ekonomiska systemet att kollapsa totalt. Så med tanke på detta skulle det vara mycket smartare att börja förändra systemet redan nu innan otaliga individer hunnit lida och dö i hopplösa krig över resurser som inte räcker till alla. Men våra politiker och storföretagsledare drivs av väldigt kortsiktiga intressen...

I de fattiga länder är det viktigt att få många barn och helst söner så att de kan ta hand om sina gamla föräldrar sedan.
Undrar vilket är bäst;att bygga en massa "hem" för de gamla där de tas hand om eller skaffa flera barn så att de tar hand om sina gamla föräldrar?
Men då behövs större bostäder och flera arbetstillfällen för alla barn som växer upp sedan...

Så hur vi än gör så blir det problem!

När jag läst klart den boken som jag håller på och läser nu har jag tänkt läsa denna: Välfärd utan tillväxt

Mänskligheten behöver nya insikter, nya vanor och ett nytt ansvarsfullare och hänsysnfullare sätt att leva för att vi (och alla andra) öht ska ha en chans att överleva.
Anki på Öland
...........HUR gör man då resurserna ÄR slut???
Tänker inte makthavarna på detta?........

Då bygger man lite mer kärnvapen och utrustar lite fler arméer så man kan kriga lite mer.... det är väl så dom flesta fattiga länder gör sad.gif
batski
CITAT (Markus_H @ 31-08-2011, 12:01) *
Barnafödandet minskar i takt med att folk får bättre levnadsvillkor. Storfamiljer i u-länder är ett socialt skydd då samhället inte kan bistå med barn och äldrevård. När folk (främst kvinnor) tillåts utbilda sig, arbeta och klara sin egen försörjning så väntar de med första barnet och föder färre barn.
Att utjämna inkomstklyftor och ge grundläggande utbildning och sjukvård är bättre än tvång på kinesisk väg.

Håller med! Men folk måste även göras medvetna om situationens allvar. Det är verkligen inte schysst att inte berätta detta för allmänheten thumbdown.gif
Azur
CITAT (batski @ 31-08-2011, 11:07) *
Man kan ju givetvis inte tvinga folk till att skaffa färre barn (Kina har ju försökt med tvång med mindre lyckade resultat)

Mindre lyckat? Att använda ekonomiska styrmedel som kina gör tycker jag annars känns som en självklar kortsiktig lösning på problemet, särskilt som det leder till snabbare välstånd för befolkningen (och därmed sänkt barnafödande på lång sikt).
Mitt intryck är att kineserna själva stöder 1-barns-politiken, och att protesterna kommer från en märklig allians av högerkristna (som motsätter sig all familjeplanering) och vänsterfeminister (som är upprörda över att fler kvinnliga än manliga foster aborteras) i västländerna.
Jubbe063
CITAT (Azur @ 31-08-2011, 16:11) *
Mindre lyckat? Att använda ekonomiska styrmedel som kina gör tycker jag annars känns som en självklar kortsiktig lösning på problemet, särskilt som det leder till snabbare välstånd för befolkningen (och därmed sänkt barnafödande på lång sikt).
Mitt intryck är att kineserna själva stöder 1-barns-politiken, och att protesterna kommer från en märklig allians av högerkristna (som motsätter sig all familjeplanering) och vänsterfeminister (som är upprörda över att fler kvinnliga än manliga foster aborteras) i västländerna.

Klart de officiellt stöder politiken med 1 barn. Kina är inte känd för demokrati och mänskliga rättigheter. De som inte tycker som partiet anses som fiende till landet. Har mildras senaste åren, men fortfarande räknas Kina till de totalitära diktaturerna. Inte kul med böter, fängelse och myndigheternas blickar på sig om man nu skulle vilja skaffa mer än ett barn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon