CITAT (Lady Q @ 31-08-2011, 10:11)

vår altan ligger ca 20 cm ovan gräsmattan. Kan ormen klättra upp till den?
Snok och huggorm klättrar dåligt och ogärna, men 20 centimeter är inga problem. Däremot undviker de människor, så en altan är inte en plats de söker sig till.
CITAT
Hur mycket förflyttar sig en orm. Nästan samtliga hus, 18 st, har på sensommaren haft ormesök. Är det massor av ormar eller kan det vara samma ormar som förflyttar sig mellan husen? Om man flyttar ormarna, flyttar de sig tillbaka till samma plats igen? Kommer de tillbaka år efter år?
Huggormar är ganska hemortstrogna och jag har sett vad som verkat vara samma individ sola på samma plats under ett par års tid, snokar är mycket rörligare - jag vet inte över hur stora ytor, men jag skulle inte räkna med att se samma orm på samma plats två gånger. Det är inte omöjligt att ni sett samma snok. Både huggorm och snok är mycket skygga och oftast ser folk dem bara på vårkanten (särskilt huggormshanar kan helt glömma sin skygghet när de följer spåret av en huggormshona), eller på höstkanten när de letar övervintringsplats.
De kommer inte tillbaka om de flyttas, men frågan är om det är lönt: där det finns lämplig miljö (vattendrag med fisk eller grodor åt snoken, skogsbryn med sork och möss åt huggormen) finns orm, och flyttar man dem ersätts de snart med nya.
CITAT
Hur många kullar med barn får de varje år och hur snabbt förökar de sig.
Är rädd att vi kommer att bli invaderade av ormar.
De får en kull med i normalfallet 10 - 20 ungar per år. Det är ingen risk för invasion, de är begränsade både av tillgång på föda och av predation (t.ex. huskatter, ormvråk, och grävlingar äter orm). Ormar ligger långt ned på näringskedjan.
CITAT
Finns det hjälp att få om ormarna skulle bli förmånga? I området bor det enbart barnfamiljer med mycket små barn.
För huggorm brukar man kunna få hjälp att flytta dem om man fråga lokala herpetologiföreningar, men snok är ju helt ofarlig och jag vet inte om den ens får flyttas.
Ta inte illa upp nu, men ormar är vanliga och tämligen ofarliga djur, och eventuellt vore en bättre lösning att du botar din ormfobi. Ormfobi är snabb och enkel att bota med kognitiv beteendeterapi.