Min Klippo har börjat bete sig underligt. Körde igår i ca. 1 tim, sedan stannade den för bränslepåfyllning. Sedan ville den inte mer - startade och dog, startade och dog... Lät den vila till idag, samma beteende - 1 tim. sedan start o stopp...
Några tips om orsak?
/Leif
Jag skulle gissa att du behöver rengöra/justera förgasaren.
mamamaggan
31-08-2011, 17:03
Vi hade samma problem med våran Klippo . Min man tog bort luftfilter , tändstift mm och gjorde rent . Nu funkar den som den ska igen.
ingrid fuxwall
31-08-2011, 19:23
Använder du rätt sorts olja?
Har du gjort rent luftfiltret nyligen?
Hej
Jag är med byta tändstift och luft filteter.
H:Bassam
Loveborn
14-09-2011, 19:52
Börjar med att fråga hur gammal din klippo är.
Är det B&S motor eller Hondamotor?
Är den väl servad med regelbundna oljebyte?
Normalt för en B&S-motor är det omvända. Omöjlig att starta kall (utan startgas) sen hur lätt som helst att starta.
Kolla när du kört en stund med klipparn, när den är varm och go. Ta ur oljestickan, och känn lite med handen om det liksom kommer "luft" ur hålet där oljestickan satt. Pass på att det kan svätta ut redigt varm motorolja. Använd en bit hushållspapper och håll över hålet. Då ser du om det fladdrar och har sig. Lite grann är helt normalt. Men är det en strid ström av avgaser, så är det renovering på gång. En lätt och snabb test för att se om motorn är sliten. Otäta kolvringar och ventilstytningar osv. Inte för att jag tror att detta är felet på din motor. Men det är en snabb och enkel koll som man kan göra på små fyrtaktsmotorer.
Jag skulle hur som helst montera ner och rengöra förgasaren (lättare än man tror).
Vill sticka ut huvudet och säga att 90% av alla bensindrivna trädgårdsmaskiner har smutsigt och/eller fel inställt bränslesystem. Så det kan mycket väl räcka med en nystädad förgasare.
När jag köpte min lilla Jonsered gräsklippare. Så gick den sorgligt dåligt rakt ur kartongen. Kunde inte låta bli att kolla. Men jo, i förgasaren fanns det förvånansvärt mycket skräp. Efter rengöring gick motorn så bra som nu en B&S motor kan göra.
malcolm
15-09-2011, 08:26
Jag har haft en Klippo med B & S motor i säkert 20 år och den startar alltid på första rycket, även efter vinteruppehållet, däremot en Stiga som vi hade vid sommarstugan, också med B & S- motor var ett elände att få igång första gången på säsongen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.