lottahn
Om inte minnet sviker fullständigt köptes denna växt som Höstgentiana vid ungefär denna tid förra året. Blommade så fint och var sisådär 10-15 cm hög.
Tillägg: det var tre plantor som planterades i en ring nedanför lampan. Alla tre plantorna är nu höga.
I år ser den ut så här. Har jag glömt att jag satt något annat där eller är plantan felmärkt (muterad). Vad är det för växt egentligen? Den ser ju onekligen ut att trivas.
Eftesom den är så hög måste den flyttas för den är i vägen för belysningen. Går det?
felande växt
Eva 33c
Jag kan inte säga vad det är, men den har inget att göra nmed din höstgentiana i alla fall. Gissar på något ogräs som haft det bra. Flytta inte förrän du sett vad det är, den ser ju ut att blomma snart. Det kanske inte är värt besväret. Det kan ju rent av vara en ettårig växt om den inte fanns där i fjol och alltså hunnit till blomtid på en sommar.
Iren
Kan det vara någon typ av Höstaster??? Köpte själv förra året och då var dom små o behändiga och i år blev dom jättehöga... Passade inte där jag planterade heller;-P
lottahn
CITAT (Iren @ 31-08-2011, 14:06) *
Kan det vara någon typ av Höstaster??? Köpte själv förra året och då var dom små o behändiga och i år blev dom jättehöga... Passade inte där jag planterade heller;-P

Tack, minnet säger mig att jag har tänkt köpa sådana förra året. Troligen har jag gjort det, uppenbarligen wacko.gif utan att minnas det.
Hoppas på att de går att flytta för vi behöver verkligen ljuset från lampan.
varghem
Tycker också det ser ut som höstaster.... dom går att flytta utan problem, se bara till att ta med ordentligt med jord när du gräver upp
*Stintan*
Det var min tanke direkt att det där är höstaster. Flytta på bara som varghem säger.
Eva 33c
Ja en höstaster med knopp det ser man ju inte ofta här smile.gif så den kände jag inte igen, men när ni säger det så är den ju tydligt asterlik. Jag har några frösådda jättefina plantor, de är nog 120 cm höga nu, men inte en knopp i sikte. Så efter tre somrar så kommer de nog att åka i komposten. De hinner helt enkelt inte blomma här i zon 5, tyvärr. Inget fel på härdigheten annars...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon