tepa
Hej

Önskar tips på växt att ha i mina rosa amplar i sovrummet som vätter mot sydväst. Varmt är det på sommarn (och kallt på vintern), vi brukar inte ha mer än 14-15 grader kallaste vintrar. Helst något med rosa blommor och som inte behöver någon svalare vintervila och inte behöver vara ute på sommaren. Jag trodde jag hittat den perfekta växten, Bägarranka med rosa blommor. Men jag lyckas inte klara dom mer än ett par år, och dom är ju så DYRA! Iaf här på Åland, 30 Euro. Och inte har jag lyckats föröka med sticklingar. Finns det alltså något som är hållbarare? Har en Hoya i sydvästfönster sen en par år, men den har vita blommor. Hängpelargon kanske? Men dom måste väl ha det lite svalare på vintern...Inte hängbegonia, den blev så skräpig...

Förslag? Tack.

Hälsn Tepa
Woodii
Någon påsk- eller julkaktus kanske, de tål ju en hel del, finns i bl a rosa och brukar ju blomma extra bra när de fått det lite kyligt? Dock blir de ju inte så där jättelånga och hängiga, om det är det du är ute efter... Hmm, det blir ju däremot hjärtan på tråd, fast deras blommor är ju inte så iögonfallande, även om de är rosa...

Det var det jag kom på så här på rak arm, ska se om jag vet något mer... smile.gif
varghem
En Hoya kanske?? finns rosablommande som tål både det ena och det andra
Maj zon 4
Jag tänker också genast på någon sorts hoya. T ex Hoya wee bella, visserligen vit men med rosa corona. Eller Hoya wayetii som har fina blad, gröna med rödbrun kant och får små mörkrödrosa blommor.
mojan
Jag föreslår Arons skägg.
Långa tunna revor med rosa-gröna blad. Jättesöt i amplar.
Alexander-VG-zon3
Purpurblad - Tradescantia pallida (men även andra tradescantia) kan nog fungeraa. Även Novemberljus skulle kunna funka, dock inte rosablommor. Rosenstänk - Hypoestes phyllostachya med rosablad, kanske blir för mycket färg?
tepa
Hej

Tack för svaren. Ska definitivt prova en par av dessa.

Hälsn Tepa
batski
Vad fin Tradescantia pallida var!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon