Julia F
Hej,
min vännina och jag har olika åsikter om upphöjda rabatter. Hon påstår envist, att hon läst och hört, att allt , fryser i en sådana (mina) rabatter. Min åsikt är att det inte fryser mer där, än i vanliga rabatter. Vilka åsikter har Ni?
Ranunculus
Många av mina bäddar är upphöjda, det fryser inte mer där än i övrigt.
De hänger ju inte i luften, utan har markkontakt. Det hela blir ju mer som nivåskillnader.
kerstin z5-6
Det är stor skillnad på en upphöjd bädd, en pallkrage och en kruka ovan jord.
I den första höjs snarare zonen än tvärtom pga att jorden värms upp och tjälen tinar ur fortare på våren
I en pallkrage är jordvolymen lite mindre, men den har ju också markkontakt så naturligtvis dör inte alls allt i en sådan.Brukar gräva ner krukor med smått i som jag är rädd om till nästa år i en pallkrage på skyddad plats.
Små nyfödda perenner alltså, ros sticklingar mm.

En kruka ovanjord även om den är stor blir snabbt genomfrusen och är ofta det sämsta alt för överlevnad om man inte ställer den på frigolit o skyddar med vinterväv etc..

I trädgården har jag i stort sett bara upphöjda bäddar,i zon 5-6 Västerbotten gör man allt för att växterna ska överleva bättre.Vilket de definitivt gör i en upphöjd bädd.Få perenner, vedartat mm dör av kyla.De dör av uttorkning på våren,( sol i kombination med tjäle i jorden)
Julia F
Tack så mycket!
Bor i Grebbestad, zon 3, och har ett jordlager på 15-30 cm, över största delen av tomten. Måste alltså bygga uppåt eftersom under är det ren granit. Använder myckt sten runt mina upphöjningar, men det skall väl inte göra någon skillnad?
kerstin z5-6
Sten är bra för växterna, dels ger de en viss fuktighets bevarande effekt-dels är de värmemagasin.Bara +smile.gif
Snöflinga
Kerstin, vad är vinterväv och var köper man den confused.gif Har en stoor kruka med en väldigt fin clematis i och den vill jag gärna att den skall övervintra.
kerstin z5-6
Väven är grön, i ngt material som känns lite som konstgjord textil.Finns i platta påsar på de flesta gardencenter,lantmanna med mera.Den skyddar inte mot kyla men mot uttorkande vindar och plantan väcks inte för tidigt av vårsolen ,när kukan fortfarande är genomfrusen.Sätts på luftigt runt växten som ett paket:) Gör när den tappat de mesta av bladen och det blivit ordenligt kallt= sen på hösten förvintern
Alexander-VG-zon3
Den gröna vinterväven skyddar mot kyla också faktiskt.

Den gör det något varmare och hindrar kylan från att komma åt snabbt. Växter jag skyddat med en lövhög och grön vinterväv har haft det tjälefritt i marken den senaste vintern medan samma lövhög för en annan växt utan väven har haft tjälad mark så nog gör väven skillnad. Grön vinterväv kan man också tillfällfdigt använda för växter man har ute som inte tål kyla exempel skydda mot lätta frostnätter vår och höst.

Och som skrivits skyddar den mot uttorkning, solen på våren, vind m.m.

I kruka finns andra problem att det kan både samlas för mycket vatten som att det blir för uttorkade och dels tinar det och fryser om vartannat. och kylan kommer från alla håll. För härdiga växter är det inte att rötterna fryser som är fara, för mindre härdiga och känsliga är dock tjälade rötter skadligt.

Upphöjda bäddar är också bra av att det dränerar bort vatten under vintern. Och nog finns det många växter som dör av kyla också. Allt beror ju på vad det är för typ av växt vad som knäcker den. En del dör av kyla andra av vårsolen (temperatur skillnader (som gör att barken spricker) eller städsegröna växter som får bladskadar av tjälad mark). Andra ruttnar upp.

En annan fördel upphöjda bäddar har är värmen under sommaren.
kerstin z5-6
Vi får hoppas att mitt snart inbäddade blåregn fattar det smile.gif om inte-ska jag ha ett allvarligt samtal med det:)smile.gif
Tack Flaxxs:)
Alexander-VG-zon3
Klart ditt Blåregn kommer klarar sig (håller tummarna tummenupp.gif ), det är väl en härdig variant du skaffade ?

Förra hösten trodde jag vintern skulle bli kall och det blev den nu tror jag att den blir mildare, så du får lita på mitt ord. giggle.gif
kerstin z5-6
Litar på dej i alla lägen Linus o ja var en härdig variant smile.gif tummenupp.gif kompiskram.gif
Jan Lindgren
Hej!
Jag har testat att ha ett antal sorter av trädgårdsblåbär i kruka. Det fungerade utmärkt i 25 graders kyla helt utan täckning. Jag tillhör också dem som odlar nästa allt i upphöjda bäddar och jag upplever inga problem med kylan.
MVH
Jan Lindgren
kerstin z5-6
Tack Jan! Så bra att veta!Funderar på några blåbärsbuskar här med.Kul att se dej på forumet! blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon