batski
”Välskötta djur i god kondition”
*Stintan*
Fattar inte att man inte förbjuder minkfarmar. Behöver inte kolla på länkar för att ha den åsikten.
batski
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 10:10) *
Fattar inte att man inte förbjuder minkfarmar. Behöver inte kolla på länkar för att ha den åsikten.

tummenupp.gif

Håller med dig! Päls är i dag fullständigt onödigt!
Cacki
Jag vill heller inte öppna länkarna eftersom jag också har sett alldeles tillräckligt av sådant vidrigt djurplågeri. Jag mår så fruktansvärt dåligt av att se hur djävulsk djur kan behandlas. Men så länge fåfängan och penningkåtheten är så stora drivkrafter hos människan och vad vi därmed tillåter oss göra, så lär det aldrig bli ett slut på eländet...
Jubbe063
Tragiskt att ekonomi och fåfänga ska ske på andra livs bekostnad......
silos
Fruktansvärt!!! HUR kan människor göra så och HUR kan Jordbruksverket tillåta sådant!?!
merlin68
Sjukt och djupt tragiskt sad.gif Presumtiva pälsköpare borde tvingas till studiebesök...undrar hur många som skulle fortsätta bära päls? g.gif
silos
CITAT (merlin68 @ 01-09-2011, 13:28) *
Sjukt och djupt tragiskt sad.gif Presumtiva pälsköpare borde tvingas till studiebesök...undrar hur många som skulle fortsätta bära päls? g.gif

ALDRIG någonsin skulle jag vilja ha en päls!!!!!!!!
batski
CITAT (silos @ 01-09-2011, 13:20) *
Fruktansvärt!!! HUR kan människor göra så och HUR kan Jordbruksverket tillåta sådant!?!

Pengar, egoism och fåfänga.

CITAT (merlin68 @ 01-09-2011, 13:28) *

Ja verkligen, inte mer än rättvist att de får första hand-information om de produkterna de betalar för yes.gif

CITAT (silos @ 01-09-2011, 13:30) *
ALDRIG någonsin skulle jag vilja ha en päls!!!!!!!!

smiley_small_hug.gif
merlin68
Vill tipsa om den här trevliga sidan. Där finns bland annat många länkar till djuretiska företag där man kan köpa kläder, skor, hygienartiklar, smink, livsmedel tummenupp.gif .

http://varavegan.wordpress.com/vegokonsume...lader-skor-osv/

Motti
Jag är ju född 53 och har haft Minkfarmeri runt mig hela uppväxten ,grannar mors fästmän släkt grannar sysslingars mm. Måste säga att de bilder de visa på på TV om Minkar känner jag inte igen alls !med alla hemska skador stympade kroppsdela mm men tiderna har förändrats människor skaffa djur de inte har tid med eller ens angarera sig i.Lägg ner Minkfarmarna !jag hade en Blårävspäls som kostade 6 tusen den åkte på tippen när vi flyttade ut på landet ,och vem sjutton behöver päls i dag när vi har så himmla fina Anoraks och annat som värmer bättre.-Idag behöver vi inte bära päls för kylan det finns annat.Att sätta djur i minimala burar för vi ska se snygga ut är väldigt förlegat och gammalmodigt och djurplågeri.Men att släppa ut Minkar som Djurens vänner gör är ett större djurplågeri därför att dom minkarna är avlade och kan inte söka egen föda de svälter ihjäl eller ge sig på tamhöns och då biter de ihjäl alla hönsen inte bara en utan alla .Har träffat bybor som fått alla höns ihjälbitna av lössläppta Minkar och då kan man inte kalla sig för "Djurens vänner" thumbdown.gif
batski
CITAT (Motti @ 02-09-2011, 00:46) *
Men att släppa ut Minkar som Djurens vänner gör är ett större djurplågeri därför att dom minkarna är avlade och kan inte söka egen föda de svälter ihjäl eller ge sig på tamhöns och då biter de ihjäl alla hönsen inte bara en utan alla .Har träffat bybor som fått alla höns ihjälbitna av lössläppta Minkar och då kan man inte kalla sig för "Djurens vänner" thumbdown.gif

Ehh Djurens Vänner släpper inte ut minkar (även om jag inte heller tycker de förtjänar Namnet Djurens Vänner med tanke på att de bl annat dödar katter på löpande band), men rätt ska vara rätt. Sen förstår jag inte varför du tar upp detta här... Tråden handlar ju om djurplågeriet på minkfarmerna.

Men nu när vi ändå är inne på ämnet så kan jag berätta att samtliga vilda/förvildade minkar i Sverige kommer från minkfarmer. Första minkfarmen i Sverige kom igång 1927 (om mitt minne inte sviker mig). Redan samma år eller året därpå levde några minkar fritt i den svenska naturen. På den tiden fanns det inga staket runt minkfarmerna så när någon mink av någon anledning lyckades rymma från buren var det lätt att bara försvinna in i skogen. Sen under Andra världskriget släppte norska pälsfarmare ut alla minkar från sina farmer inför hotet om en tysk invasion. Många (de flesta?) av de minkarna som i dag lever fritt i Norden är deras ättlingar. Sen kom som ni vet en våg av massfrisläppningar av minkar på 90-talet utförda av Djurens Befrielse Front och även några andra direktaktion-grupper som fanns på den tiden.

För flera år sen var jag på en föreläsning med etologiprofessorn Per Jensen och jag tror att det var av honom som jag fick följade information/siffror: Av minkar födda i frihet är det bara ca 4 av 10 som överlever sin första vinter, som ju är den svåraste tiden i en minks liv. För minkar födda i fångenskap som av någon anledning lyckas komma ut i naturen är motsvarande siffra 1 eller kanske 2 av 10 som överlever sin första vinter. Vita minkar brukar inte klara sig alls. De brukar dessutom vara döva pga ett genetiskt fel.

Personligen är jag mycket kritisk till massfrisläppning av minkar av flera orsaker. Till att börja med så är minkar ensamlevande och revirhävdande djur, så när hundratals eller tusentals minkar släpps ut samtidigt innebär det en enorm stress för djuren och många slåss och biter ihjäl varandra. När de som klarat sig genom detta och lyckats hitta hålen i staketet kommer ut från farmen är de fortfarande för många på ett relativt litet område vilket innebär ett helvete för bytesdjuren i det området och, som du säger, även för tama djur som lever i närheten. Om minkar släpps ut nära kusten blir det ett helvete för de stackars havsfåglarna som ju har sina bon på marken, så minkarna tar fågelungarna. I skogsmiljön har minkarna tagit över flodillerns gamla revir. Dessa var nästan utrotade huvudsakligen pga mänsklig aktivitet.

Så visst är det så att det trots allt är det fler minkar som överlever i det vilda än på pälsfarmerna (där bara avelsdjuren får leva mer än ett halvår) och som dessutom får slippa burhelvetet, men till vilket pris? Så jag är starkt emot massfrisläppningar av minkar. Men att däremot filma och avslöja förhållanden på pälsfarmerna som Djurrättsalliansen har gjort stödjer jag helhjärtat. Tycker de är hjältar.

CITAT (merlin68 @ 01-09-2011, 23:38) *
Vill tipsa om den här trevliga sidan. Där finns bland annat många länkar till djuretiska företag där man kan köpa kläder, skor, hygienartiklar, smink, livsmedel tummenupp.gif .

http://varavegan.wordpress.com/vegokonsume...lader-skor-osv/

tummenupp.gif
batski
Ytterligare två artiklar:

Fortsatt usel miljö för minkar

Minkfarmarna i farozonen
batski
Och en till:

Skadade minkar filmade i Svenljunga
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 10:10) *

Instämmer! thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon