Nån som vet om det finns musli utan vete att köpa? Funderar nämligen på att minska min vetekomsumtion.
*Stintan*
01-09-2011, 09:07
Det är ju jättelätt att göra egen müsli, då kan du dessutom välja de bästa råvarorna.
Ja det är sant. Inte lika lätt som att bara plocka på sig ett paket i affären dock

Men var köper man råvarorna?
En annan grej som jag funderar på är vad jag ska ersätta pasta med. Jag äter pasta rätt ofta, mycket för att det går snabbt att laga, men även för att jag gillar italiensk mat. Ibland kör jag med dinkelpasta men dinkel är väl samma sak som vete typ?
Chamomille
01-09-2011, 09:38
"Våran" Coop har "blanda din egen musli". Där kan du plocka i det du vill i en påse och betalar per hekto. Smart tycker jag

Det finns säkerligen på flera Coop-butiker.
*Stintan*
01-09-2011, 09:39
Det brukar ju finnas en avdelning för "hälsokost" i butikerna. Men det beror ju på vad du vill ha i.
Varför vill du ha utan vete?
Det finns nån sorts pasta som är gjord på ris och majs.
Tack för tipsen Chamomille och *Stintan*! Ska kolla upp det. Jag minns att ICA i Sollentuna hade en sån avdelning, men nu bor jag inte där längre.
Jag är lite intresserad av det här med pH-balansen i kroppen och effekterna av försurande mat på hälsan. Vete är ganska försurande, vilket är negativt på lite olika sätt. Det försämrar t ex kroppens förmåga att bekämpa inflamation med allt vad det innebär och det försvagar skelettet.
Är det den pastan som brukar finnas i glutenfria avdelningar? Jag har testat med breda risnudlar men det funkade så där smakmässigt.
*Stintan*
01-09-2011, 10:47
Svårt att få allt så kanske man får ge avkall på smaken. Vet inte var den pastan står, du får läsa dig fram.
De flesta lite större livsmedelsbutikerna har såna avdelning medan de små oftast bara har ett par hyllor och mindre sortiment.
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 11:47)

Svårt att få allt så kanske man får ge avkall på smaken.
Sant. Jag får se till att laga extra goda pastasåser

CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 11:47)

Vet inte var den pastan står, du får läsa dig fram.
De flesta lite större livsmedelsbutikerna har såna avdelning medan de små oftast bara har ett par hyllor och mindre sortiment.
Tack! Ska kolla upp det.
Finns färdig glutenfri müsli, men det är nog billigare att blanda egen.
Har nu köpt två olika sorters vetefri pasta, den ena gjord på bara majs och den andra på majs, soja, potatis och ris. Får se hur de smakar.
För många år sedan (Oj, 2004 står det! Vad tiden går!) brukade jag göra min egen müsli och jag letade nu upp mitt lilla recept:
1 dl cornflakes
1 dl vetekli
1 dl sesamfrö utan skal
15 st aprikoser, torkade och klippta i småbitar
10 st äppelringar, torkade och klippta i småbitar
1,5 dl russin, sultan-
3 dl havregryn
OK, det är vetekli i men det är ju så bra för magen. Men man kan ju utesluta det om man vill.
Alla produkter bör ju vara hur lätt som helst att få tag i.
CITAT (Anma @ 01-09-2011, 12:19)

Finns färdig glutenfri müsli, men det är nog billigare att blanda egen.
Jag tittade på en sån förpackning i dag, men nu är jag faktiskt sugen på att blanda mitt eget musli. Vill gärna ha havre, bovete och kanske även råg som bas. Sen måste det även bli rispuffar, quinoapuffar och russin

Tack alla för tipsen!
CITAT (Peztis @ 01-09-2011, 17:31)

OK, det är vetekli i men det är ju så bra för magen. Men man kan ju utesluta det om man vill.
Vetegroddar ska vara bra iaf. Tack för receptet!
Förresten, är det någon som vet om det finns rostbröd som inte innehåller vete? Jag tänker iofs inte utesluta vete helt för det hade blivit både trist och krångligt med tanke på att det finns vete i så mycket, men vill minska så mycket det går utan att det blir smärtsamt.
*Stintan*
01-09-2011, 18:33
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 19:33)

Åh tack! Det ska jag kolla upp!
Har precis ätit en god (om än enkel) italienskt pastarätt med majspastan. Smaken var det inget fel på, men jag har lärt mig att just den här pastan blir lite väl mycket al dente i fall man går efter tiden som står på förpackningen. Men om man låter den koka nån extra minut får den perfekt konsistens.
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 19:33)

Hmm kollade i affären och det visar sig att brödet som är bakat på 100% rågmjöl faktiskt innehåller vetegluten... Är det inte just gluten som man helst ska undvika?
*Stintan*
05-09-2011, 12:20
Beror väl på om man är glutenintollerant eller ej. Du får väl kolla i hyllorna där det finns glutenfria produkter då. Eller baka själv.
CITAT (*Stintan* @ 05-09-2011, 13:20)

Beror väl på om man är glutenintollerant eller ej.
Jag är inte glutenintollerant, utan tänkte bara på det där med kroppens pH-balans. För kolla vidare på det.
*Stintan*
05-09-2011, 13:44
Men hur mycket kan det vara i ett par rosteskivor.
CITAT (*Stintan* @ 05-09-2011, 14:44)

Men hur mycket kan det vara i ett par rosteskivor.
Ingen aning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.