Angeline
Jag har planterat om min orkidé (phalaenopsis) i vitmossa då den började bli lite hängig och jag märkte att nästan alla rötter var döda och komposten inte var som den borde. Den har ett blad som är lite gultaktig/ljusgrön längst ut (står i norrfönster så det är ingen solskada eller något) medan alla andra blad ser jätte bra och friska ut och undrar om det kan vara bra att sätta den under extra ljus? Jag har dock bara lysrör på 6500K, går det att ha en orkidén under sånt ljus?
Ugglemormor
Ljus behöver den under den mörka tiden. Sätt en timer som sköter lampan. Kanske förlänga dagen för dem några timmar om de får dagsljus på dagen. Det finns många sätt, detta är mitt sätt och har haft massor av orchideer, men nu gjorde jag om i det rummet, så det gick inte ihop sig.

Själv har jag fått göra mig av mina orchideer när de passade inte in (inte min ide!) men jag tog hand om en hel massa småttingar som var på gång och har nu ställt dom i mossa och de har samma ljus som den lampan jag har till min akvarellmålning och från fönstret får de också ljus. Den lampan kommer jag sätta timer på när jag inte sitter med mina målningar och kan hålla ett öäga på de små .... wub.gif

Kanske vara lite observant att mossan inte torkar ut helt och att det börjar komma nya rötter så då kan du lägga i den ordinarie orckideepellertsen.
PS; jag är lite tveksam till ljusröret du har, men det finns säkert andra i forumet som kan detta bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon