maggan43
01-09-2011, 14:19
Jag är i behov av en kompostkvarn och efter att ha läst en del tester har jag bestämt mig för att det ska vara en valskvarn. I söndags fick jag reklamblad från Lidl med en kompostkvarn av märket Florabest. Det står att den har ”speciell valsteknik” Misstänkt billigt 1199 kr, men jag köpte den. När jag läser instruktionen står där om ”knivvals” och ”knivaxel”. Det är alltså inte en sådan valskvarn som jag trodde. Har någon erfarenhet av denna kvarn?
Hälsningar
Maggan
hur ser det ut när du tittar ner på själva kvarnen, är lite sugen på kvarnen själv
kan ju vara tysk svenska problem
maggan43
01-09-2011, 19:52
Jag har inte tagit upp kvarnen ur kartongen. Om jag ska lämna tillbaka den blir det nog svårt att packa ner den snyggt. I instruktionsboken finns en bild på något som jag tyder som en stjärnformad kniv. Innanför detta stjärnformade föremål syns ett runt metallföremål, som är märkt med nr 18. Senare i texten står om en knivaxel – med nr 18.
I instruktionen finns en rubrik ”Inställning av tryckplattan”. Lite längre ner ”Vrid sakta på justeringsskruven medsols tills att ett slipljud hörs. Små aluminiumspån kommer ut ur utkastarschaktet.”
Jag tyder detta som att det är en kniv som slits. Men ordet ”kniv” finns inte i annonsen.
Det blir nog retur imorgon
Maggan
Anna-Karin Lundberg
02-09-2011, 07:28
Beskrivningen låter som en vals som pressar mot en platta. Om man ser valsen på bild rakt från sidan ser den ut som en kast-stjärna (sån där ninjagrej, menar jag)(fast med många spetsar och inte så djupt skurna som en kast-stjärna) men ser man den uppifrån är det en "rulle" och inte en platt skiva. Kniven är istället som under gräsklipparen, en kniv som snurrar runt och hugger av det som stoppas in.
Hm, vad svårt att förklara. Lidl säger att man har öppet köp i 30 dagar om man inte är nöjd, så öppna försiktigt och ta ut den ur kartongen. Så länge du har kvittot är det väl lugnt.
Men till det jag egentligen vill säga: Jag har själv en kompostkvarn som jag bara älskar - men det enda som kan störa är när grenarna (stammarna) blir för grova och inte går ned. Man vill ha så bra och stark som möjligt, man önskar ALDRIG en svagare maskin när man väl håller på.
Så mitt råd är att lämna tillbaks den där och köpa den dyraste du kan hitta, som har stark motor och kan ta grova grenar. Att köpa billigt kan vara kul när man betalar, men sen när man står där i trädgården, år efter år med sin billiga grej, då är det inte så kul längre. Jag har haft min i flera år och skrattar varje gång jag kör den! Det var inte jättekul att betala, men det var bara en gång som jag gjorde det. Jag använder den flera gånger om året, år efter år, och då är det toppen med en kvalitetsgrej som bara slukar ris och buskar. Den tar allt upp till stammar på dryga 40mm (grovlek som en barnarm) och bråkar aldrig.
malcolm
02-09-2011, 10:21
Jag köpte en Ryobi kompostkvarn hos Bauhaus i våras, betalade strax under 3000 för den och är mycket nöjd, har också skaffat ett "tält" till den så jag slipper släpa den till garaget varenda gång.
[attachment=64388:923_orig...c_5ad3d0.jpeg]
är viss skillnad på en 40mm ekgren och en 40mm sälg
så grovleken är inte det enda(häpp), fällde ett prydnadsbarrträd (6meter högt) av okänd art, jisses vilket mjukt virke
har en 6 år gammal bosch vals modell, kanon, men kanske ska ha en till landet
Halaj!
Jag håller med helhjärtat. Jag har erfarenhet av två knivkvarnar; al-ko och AEG. Tre valskvarnar; Husqvarna, Bosch näst största och så den jag nyligen inköpt, Bosch top-of-the-linemodell:
http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/trad...bosch-axt-23-tcinte ens värstingen tar allt sly. Den stannar ibland och man får backa den.
Generellt finns det vissa jobb man kan klara sig utmärkt med billigt skit och till andra göromål duger bara dyra kvalitetsgrejer. Kompostkvarnar hör till det senare.
Att mala ner en stor hög med grovt ris i en klen kvarn är hopplöst.
Det är ungefär som att försöka såga sig igenom ett armeringjärn med en fotfil, man blir bara förbannad och frustrerad.
//T
edit: skulle ju citera Anna-Karin, men glömde...
Bengalow
02-09-2011, 20:21
Vi köpte en med knivar på LIDL, den heter Parkside, och är på 2500W. Torkade grenar av Rosenhagtorn på diameter 25-40 mm var inget som helst jobb, den bara spottade ut flisen.
Eftersom motorn är så stark (mer än 10A x 220 V = 2200 W) så trodde jag att 10A-propparna skulla sprängas, men den har en "mjukstartsmotor". Normalt går annars alla Watten igång vid start...
Jag är mycket nöjd med den.
maggan43
02-09-2011, 20:54
Tack alla för era tips och erfarenheter! Jag har lämnat tillbaka kvarnen. Just nu lutar det åt att det blir en Bosch AXT 22 D. Den har fräsvals och kostar 3495 kr hos tretti.se. Jag har letat på Blocket och Tradera utan resultat.
Jag hoppas kunna återkomma snart med besked om vad det blir.
Maggan
maggan43
22-09-2011, 21:37
Jag skäms över att inte ha lämnat rapport tidigare. Den här hemsidan är så vansinnigt seg på min gamla dator så min mentala hälsa är i farozonen.
Jag hittade en Bosch AXT 22 D på Järnia till samma pris som hos tretti.se, dvs 3495 kr. Jag älskar den, men har upptäckt två nackdelar. Hjulen sitter så tätt att den lätt välter när jag drar dem på ojämnt underlag. Det malda materialet blir väldigt grovt. Jag kanske ska köra det två gånger. En tredje nackdel är att det är svårt att köra lönngrenar med löv. Löven är för många och för stora och klumpar ihop sig i tratten. Det blir att ideligen stoppa och rensa. Jag inser nu att jag ska vänta med att ta ned resten av lönnarna tills löven har fallit.
I övrigt är det en fröjd att jobba med kvarnen. Det är fantastiskt att den drar ner grenarna själv. Då kan jag gå iväg några meter och hämta nästa fång. Det är stor skillnad mot knivkvarnen.
Nu förstår jag precis vad Anna-Karin menar med vals ”som från sidan ser ut som en kaststjärna”. Den kvarn jag köpte på Lidl var nog med vals och tryckplatta. Men jag är nöjd med att jag lämnade tillbaka den och köpte Boschen.
Maggan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.