Gröna mormor
Jag flyttade en del av mina oxalis till en annan rabatt förra året och i år har den översållats av stora blad som jag inte vet vad det är. Började plocka försöka plocka bort dom försiktigt för att inte skada oxalisen. Tar man ett blad i taget får man bara med själva stjälken, gräver man lite så är det på vissa ställen 1 dm långa rötter. Kan någon säga mig vad det är?
varghem
ser ut som nån blåklocka...
Eva 33c
oroväckande lik knökklockan, som jag själv har överallt. Men många klockor liknar varandra i det där stadiet så med lite tur är det nåt annat...
Ezereht
Håller med, ser ut som toppklockan jag försöker bli av med i en rabatt. Men kanske är någon annan "klocka", men inte oxalis i alla fall.

Jag skulle grävt upp några oxalis och sen noggrant rensat jorden efter rötter på "klock-växten" och sen plantera tillbaka oxalisen. Men dom är envisa..
Anna-Karin Lundberg
Lite svårt att se när man inte kan se storlek och bladens växtsätt, men jag tycker det ser ut som löktrav. Det är ett ogräs som jag inte gillar, för låter man det vara så blir det en hög stängel med små vita blommor som sen blir fröbaljor som öppnar sig. Den luktar lök, därav namnet, men är inte ett "elakt" ogräs. Jag har naturtomt och vill inte ha ogräs som blir höga och sticker upp ur (o)gräsmattan, därför plockar jag dem. Tar du ett blad och klämmer mellan fingrarna känner du på doften om det är löktav. Man måste ta nere vid rothalsen för att få med den upp, det ser ut som en väldigt lång och väldigt tunn, vit morot. Ovan jord växer en bladrosett med tunna stjälkar upp i luften med ett blad på varje stjälk. Andra året blommar den, då blir det en hög stjälk i mitten med blad längsmed stammen.
Gröna mormor
CITAT (Ezereht @ 02-09-2011, 01:52) *
Håller med, ser ut som toppklockan jag försöker bli av med i en rabatt. Men kanske är någon annan "klocka", men inte oxalis i alla fall.

Jag skulle grävt upp några oxalis och sen noggrant rensat jorden efter rötter på "klock-växten" och sen plantera tillbaka oxalisen. Men dom är envisa..

Ja, det är nog toppklocka, för det fanns på det stället där jag tog oxalisen från. Tack för tipset med hur jag skall bli av med det. Skall jag göra det nu medan oxalisen blommar, eller vänta tills den blommat färdigt?

CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 02-09-2011, 08:00) *
Lite svårt att se när man inte kan se storlek och bladens växtsätt, men jag tycker det ser ut som löktrav. Det är ett ogräs som jag inte gillar, för låter man det vara så blir det en hög stängel med små vita blommor som sen blir fröbaljor som öppnar sig. Den luktar lök, därav namnet, men är inte ett "elakt" ogräs. Jag har naturtomt och vill inte ha ogräs som blir höga och sticker upp ur (o)gräsmattan, därför plockar jag dem. Tar du ett blad och klämmer mellan fingrarna känner du på doften om det är löktav. Man måste ta nere vid rothalsen för att få med den upp, det ser ut som en väldigt lång och väldigt tunn, vit morot. Ovan jord växer en bladrosett med tunna stjälkar upp i luften med ett blad på varje stjälk. Andra året blommar den, då blir det en hög stjälk i mitten med blad längsmed stammen.

Nej, det luktar inte lök om bladen, så det är det nog inte, utan som flera här har sagt, toppklocka. Tack för hjälpen i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon