Lars-Olof Arvids
Hej!
http://www.alltomträdgård.se/forum/ pågår en intressant diskussion om en kinesisk plantskola (Chen Yi) som påstås samla sällsynta växter i naturen och om att vissa trädgårdsamatörer inte ska vara så noga med varifrån deras växter kommer. Läs den, och kommentera gärna här också! Inte vill vi väl bidra till att växter hotas av utrotning?

Olle
Unn
Tack för att du "hojtade till" om den intressanta diskussionen!
Jag har ingen inriktning på rariteter i min trädgård, men vem vet, månne drabbas även jag till slut? Däremot har jag, även om det bara hamnat på tankestadiet, funderat på ev. ekonomiska fördelar att beställa från fjärran länder...nu fick jag en anledning att tänka två gånger.
Vad man kan fundera på är om de "trädgårdsamatörer" som beställer dessa växter är helt insatta i problemet? Är själv inte medlem än i STA, så jag vet inte hur mycket eller lite detta belysts.
Ser man det rent historiskt är det emellertid inte första gången det händer! Mycket av det vi i dag ser som traditionella europeiska trädgårdsväxter har en ganska "smutsig" väg hit via plantjägare och botaniker i det förflutna.
Hur som helst - har inte tänkt på att ta etisk ställning just när det gäller trädgårdsinköp förr, men inser att man kanske ska tänka efter lite hädanefter
Ingrid på Västkusten
Chen yi är välan inte ensamma men det är synd när svenska plantskolor köper av honom såsom Peter i Eskilsby fd Peter i Örkelljunga.

Hälsar Ingrid
Lars-Olof Arvids
Kan inte någon "hojta till" om detta på STA:s forum också? Jag hade gärna gjort det själv, men på min dator tycks det vara omöjligt att registrera sig på det forumet.

Olle
Leif i Varberg
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 05-03-2004, 09:05)
Kan inte någon "hojta till" om detta på STA:s forum också? Jag hade gärna gjort det själv, men på min dator tycks det vara omöjligt att registrera sig på det forumet.

Olle

Har just testat att regisrera mig på STA:s forum och det gick utan problem.

När det gäller ämnet för denna tråden så deltar många Trädgårdsamatörer redan i dikusionen både här på Odla.nu och AoT.

Leif Johansson
Webbansvarig STA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon