theresen
01-09-2011, 18:47
hej.
köpte mig en kalla idag. såg en på ikeas hemsida och kollade deras skötsel och det verkade ju inte så märkvärdigt.
men nu när jag skulle kolla ordentligt så hittade jag en hel del dubbla budskap.
nån säger mycket vatten nån säger lite vatten, nån säger mycket sol, nån säger lite sol, nån säger gödning, nån säger sparsam gödning.
så... hur i hela friden ska den ha det.
såg också att den ska vissna ner nu på hösten och övervintra knölen. men eftersom jag köpte den i full blom nu så vill jag försöka hålla den vid liv så länge som möjligt. får köpa en ny till våren och ta hand om den bättre då.
har både öster, söder och sydväst fönster så det finns att välja på. men vilket fönster ska den stå i och hur mycket vatten och gödning ska den ha egentligen?
Ezereht
02-09-2011, 00:39
Vanlig Kalla som många har i fönstret året om brukar må bra i vanlig blomjord och bör väl vattnas ca. en gång i veckan för att vara glada. Dvs torka upp lite men inte bli helt kruttorra. Tror min mamma alltid planterade om på våren och då fick dom ju gödning automatiskt i blomjorden, men annars kan man säkert vattna med näringslösning i blomvattnet fram på våren och under sommaren. På vintern växer dom väl inte så mycket så då är det nog ingen idé. Lika bra dom får vila lite. Hennes stod i eftermiddagssol men det var inte gassande sol. sydväst låter väl som en bra kompromiss.
Men det där kanske är någon specialvariant?
theresen
03-09-2011, 21:40
zantedeschia 'briliant black star'
det är ju alltid lite bilder på omslaget när man köper blommor. och enligt det så ska den stå i full sol och att det är en uteväxt men vattnings och gödningsbilden fattar jag inte så jag kollade upp på nätet och fattade ännu mindre, där hittade jag här på odla sidan två helt oilka skötselråd.
köpte den iofs på citygross i förrgår och de är väl inte så noga med att ta hand om växterna där, men den kom som erbjudande i måndags. krukan är torr och den ser pigg ut så jag tror den ska var lite åt det torrare hållet, fast i morron får den nog lite vatten, alltid bäst att vattna ordentligt själv så vet man hur fort den torka.
den finns på ikeas hemsida också.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90204352det ska ju vara en knölväxt som vissnar ner på hösten. hur ser din mors kalla ut när hon planterar om den på våren?
Helen i Piteå Zon 5
03-09-2011, 22:13
Har både en vit och en svartblommande Zantedeschia - Kalla. Krukodlar mina och då bladen har vissnat ner under hösten ställs krukan mörkt och svalt under vintern. Vattnar väldigt sällan och lite under vintern så att inte hela knölen torkar ut. Kallorna brukar själv 'vakna' fram mot vårkanten och då ställs krukorna fram under växtbelysning. Krukar om i ny jord då dom har 'kommit igång'. Sommartid står krukorna i sol, jorden får torka upp ordentligt mellan vattningarna.
theresen
03-09-2011, 22:43
ok, tack. då kör jag på det. vet ju att det är helt fel årstid att ha dom blommandes nu men det var nu jag såg den, så som jag sa innan får jag göra rätt nästa år.
har du den ute på sommaren? har balkong så jag tänkte den kunde kanske stå där då, hur låg temperatur tål den?
vet inte om det gör skillnad men min är den mörka som på din första bild men bladen är som på den andra bilden dvs lite prickiga.
Helen i Piteå Zon 5
03-09-2011, 23:09
jo, dom står ute hela sommaren i söderläge, min svarta har också lite vitprickiga bld även om det inte sysn så väl på bilden, prickarna bleknar allteftersom. Tror dom är ganska frostkänsliga så du får ta in den innan det blir för kallt ute.
theresen
04-09-2011, 19:41
ok. köpte ju den häromdagen så den får stå inne nu så får jag se vad som händer med den, men nästa får stå ute till sommaren sen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.