rutae
kanske en knäpp fråga men jag undrar om det är fördel att fixa jorden där rosorna ska stå , ska skicka efter några till våren , men jag funderar på om jag redan nu ska göra iord platserna där dom ska planteras ( det blir nya ställen ) jordförbättra med gödsel ,rosjord? eller är det bortkastat att göra det nu -bättre att göra det på våren just innan planteringen? vad säger ni rolleyes.gif
kerstin z5-6
Fixa rabatten dvs djupluckra jorden ,om du har tung lera jordförbättra strukturen med ngt grovt material lönar sig nu och kogödsel - rosjord tillsätter du i vår när du gräver ner dem.
rutae
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-09-2011, 10:07) *
Fixa rabatten dvs djupluckra jorden ,om du har tung lera jordförbättra strukturen med ngt grovt material lönar sig nu och kogödsel - rosjord tillsätter du i vår när du gräver ner dem.

tack ! barkmull och ko gödsel kan jag blanda i , har massor av gammalt hö ensilage , kan det vara bra att lägga i jorden , den hinner väl knappast förmultna men kanske är bra iaf ?
kerstin z5-6
Har du bestämt dig för vilka rosor du ska köpa? rose.gif
Bassam
Hej

Om du gödslar nu så du ska skada miljö på grund att näring ska lösa i vatten och går till grundvatten

H.Bassam
rutae
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-09-2011, 18:59) *
Har du bestämt dig för vilka rosor du ska köpa? rose.gif

nä inte än , men jag ska leta efter era tips på härdiga och bra sorter biggrin.gif brukar det stå om dom är rotäkta ? kommer inte ihåg att jag läste det någonstans på sidorna jag var inne på ? men jag tittade bara som hastigast , kanadarosor skulle "gå bra" zon 5-6 ? pimpenell rosor också läste jag nyss i en tidning , jag längtar
rutae
CITAT (Bassam @ 02-09-2011, 23:36) *
Hej

Om du gödslar nu så du ska skada miljö på grund att näring ska lösa i vatten och går till grundvatten

H.Bassam

ja jag funderade på det , g.gif kanske jag bara ska blanda upp med barkmull nu och låta det stå så , har iaf grävt bort grässvålen igår , läste om att man vid plantering kunde lägga blöta tidningar i botten ,på det fiskrens sen jord och plantera -någon som testat? även kalksalpeter skulle vara bra att gödsla med smile.gif
kerstin z5-6
Ja det är bara slöseri med kväve nu, när du inte har nån växt där och det är höst.Spara det till i vår.
Vet inte riktigt hur långt du har hit tex
Gråbergs plant-rotäkta rosor från Blomkvists

Rosorna ses bäst här
Kanadensiska rosor

Kanadensiska rotäkta, albarosor, pimpinell rosor,rugosa, men även andra buskrosor går i din zon
Kajsa
Jag gräver ofta ut komposten på hösten och det grävs ner i rabatterna, men all gödsel tar man till våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon