Jubbe063
Ja. Och vi måste bekämpa brott mot mänskliga rättigheter i Pakistan, Irak (ja alla muslimska länder), Kina, många av de övriga afrikanska länderna och många många fler.

Världen är en hemsk plats där miljoner människor svälter, torterad, mördas, förföljs, diskrimineras och förnekas MR varje dag året runt, år efter år.

Så, man får välja sina "strider" med omsorg ty man kan inte engagera sig i alla problem. Man får välja ut en eller några...
*Stintan*
CITAT (Jubbe063 @ 02-09-2011, 10:55) *
Ja. Och vi måste bekämpa brott mot mänskliga rättigheter i Pakistan, Irak (ja alla muslimska länder), Kina, många av de övriga afrikanska länderna och många många fler.

Världen är en hemsk plats där miljoner människor svälter, torterad, mördas, förföljs, diskrimineras och förnekas MR varje dag året runt, år efter år.

Så, man får välja sina "strider" med omsorg ty man kan inte engagera sig i alla problem. Man får välja ut en eller några...

tummenupp.gif
batski
CITAT (Jubbe063 @ 02-09-2011, 10:55) *

Ja det pågår så mycket hemskt i världen att det ibland blir nästan överväldigande -cry-.gif

Amnesty gör mycket bra.

gnon49
Ja, skräckexemplet nr: 1 är nog Kommunistiska Nordkorea där folk svälter ihjäl och lever under sådant förtryck att sovjetstaten var rena Moder Theresa i jämförelse. Men med kärnvapen och en oberäknerlig ledare så får nog befolkningen själva ta saken i egna händer. För farligt för utomstående att engagera sig.
Stabil demokrati råder nog bara i väst + några länder i Asien.
andersen
CITAT (gnon49 @ 02-09-2011, 13:27) *
Stabil demokrati råder nog bara i väst + några länder i Asien.

Jag funderar och funderar, kan du ge några exempel på stabil demokrati i Asien, det finns nog bara Japan eller har jag fel?
gnon49
CITAT (andersen @ 02-09-2011, 14:06) *
Jag funderar och funderar, kan du ge några exempel på stabil demokrati i Asien, det finns nog bara Japan eller har jag fel?

Ja det kanske bara är Japan. Garderade mig när jag skrev. Sydkorea har väl en bit kvar.. Förhoppningsvis ansluter sig fler länder till "demokratiska klubben" efter alla revolter i MÖ, men det kanske är att hoppas på för mycket.
Jubbe063
CITAT (gnon49 @ 02-09-2011, 14:48) *
Ja det kanske bara är Japan. Garderade mig när jag skrev. Sydkorea har väl en bit kvar.. Förhoppningsvis ansluter sig fler länder till "demokratiska klubben" efter alla revolter i MÖ, men det kanske är att hoppas på för mycket.

Enligt http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index så har Sydkorea högre demokratipoäng än Japan, Belgien och Portugal. Andra på demokratiskalan är Indien, Taiwan, Cypern (tillhör Asien geografiskt).

Notera även att Israel som vi räknar som demokrati återfinns på listan " Demokratier med anmärkningar" dvs inte rätt lågt rankad.

Totalt i världen finns bara:
26 funktionella demokratier (sverige, Japan etc)
53 demokratier med anmärkning (israel, Grekland etc)
33 hybridregimer (hong Kong, Turkiet, Ryssland etc)
55 auktoritära regimer (nordkorea, Kina, Saudiarabien etc)

Resterande länder är ej undersökta enligt demokratiindex (monaco, Somalia, Andorra etc)
andersen
CITAT (Jubbe063 @ 02-09-2011, 15:23) *
Enligt http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index så har Sydkorea högre demokratipoäng än Japan, Belgien och Portugal. Andra på demokratiskalan är Indien, Taiwan, Cypern (tillhör Asien geografiskt).

Notera även att Israel som vi räknar som demokrati återfinns på listan " Demokratier med anmärkningar" dvs inte rätt lågt rankad.

Totalt i världen finns bara:
26 funktionella demokratier (sverige, Japan etc)
53 demokratier med anmärkning (israel, Grekland etc)
33 hybridregimer (hong Kong, Turkiet, Ryssland etc)
55 auktoritära regimer (nordkorea, Kina, Saudiarabien etc)

Resterande länder är ej undersökta enligt demokratiindex (monaco, Somalia, Andorra etc)

Sydkorea är inte domokratiskt när det gäller fria föreningsrätten dvs rätten att vara med i en fackförening, det är så att förbjudet att bilda fria fackföreningar enl lag i många Asiatiska länder och då tycker inte jag att det är en demokrati.

Länk ang 1400 fackliga som väntar på straff
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon