kolmask
02-09-2011, 11:22
Jag har satt rosenbönor (prizewinner) och nu har det tagit fart ordentligt där ute i landet. Som nybörjare har jag dock lite funderingar. Hur vet man när de är färdiga? En del bönor äter vi väl på en gång, men det blir nog en del över. Ska man plocka ut bönorna ur baljorna och torka dem? Eller kan man frysa in dem färska? Själva baljan gör man inget med eller? Hoppas någon kan hjälpa till!
Piccante
02-09-2011, 11:50
jag har ätit dom hela som man gör med brytbönor, vaxbönor etc. Men det fick jag lära mig att man ska ta dom innan de börjar bilda stora bönor i baljan för sen blir de för trådiga och sega. Men vi har även låtit en del mogna fram helt och tagit ut bönorna för att ha eget utsäde nästa år och det går säkert att koka och äta bönorna med.
På engelska kallas de Runner beans och är visst väldigt uppskattat i det engelska köket. googla på det och se om de har några beskrivningar av hur de ska skördas och tillredas.
kolmask
02-09-2011, 11:58
Jaha, då får man vara lite på alterten då, för det går snabbt från att de är små till att det blir jättebaljor!
Eva 33c
04-09-2011, 08:30
Fast man kan äta de fullmogna fröerna/bönorna också, de är riktigt goda. Om man inte hinner med att ta baljorna mjälla så får man liksom en chans till...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.