Samsara
Igår åkte vi till en affärskedja i utkanten av Malmö (vet inte om man får ge ut affärers namn så jag låter det vara osagt), min kompis ville att jag skulle kolla på deras buxbom, hon hade varit där tidigare i veckan och hon trodde dem såg sjuka ut. Hon letar buxbom till sin mamma och där hon jobbar så hade dem bara sjuka buxbom men så var hon inte säker och ville ha en andre åsikt. Så vi åkte dit igår och gick runt och kollade på olika växter, vi hittade inne hibiskus som dem sålde som frilands hibiskus. Blev väl något förvånad över detta, men så sa min kompis att dem som jobbade i butiken var inte speciellt kunniga på uteväxterna. Vi hittade penséer som dem sålde, inget fel med det. Men jag kände att det var fel årstid att sälja dem, eller har jag fel? Jag förknippar alltid penséer som en härlig vink att våren har kommit och sommaren är på väg. Bredvid dem hittade vi julstjärnor?! Båda blev rätt chockade över att hitta det redan, det kan väl inte vara jul redan nu?! En annan kompis sa lite skämtsamt att det är perfekta tiden att sälja dem nu då man inte behöver slå in dem i massa papper. Men julstjärna är ju ändå jul och inte i början av september! Det blev mitt blogg inslag igår, julstjärnor och penséer. Kollade på deras buxbom men dem som min kompis hade visat den som jobbade där var borta men dem andra som också hade "kalicum" brist som dem påstod att det var hade också tyvärr fått svamp angreppet.
Så är det inte förtidigt med julstjärnor? Eller vad tycker ni? Tycker ni att det är försent med penséer eller det går bra att ha dem under hösten också? Jag vet redan att man kan få en andre blomningen på dem om man klipper dem på våren men ändå.
Wilmer
Jag är glad att man äntligen börjar sälja penseer på hösten i Sverige! De är perfekta höstblommor och blommar hela vintern om det inte blir vinter. När jag sådde själv sådde jag alltid sent så de började blomma nu. I allafall I vissa delar av England är penseer en självklar höst/vinter blomma. Julstjärnorna jag har har jag året om så för mig är de inga exklusiva julblommor heller... Men får jag nya av någon är det vid jul!
ingrids
Mina självsådda penséer är helt övertygade om att de är höstblommor smile.gif. Och att julstjärnor ska säljas till jul är väl mer än tradition än ett måste - värst för butiken om ingen vill ha såhär års.
Värre om butiken säljer svampangripen buxbom, läste i den tråden och det lät som ett stort problem för den som köper (och för de som köper in för att sälja vidare om inte deras grossister har full koll/är fullt öppna).
Mårbacka
Ja, jag såg också penséer och blev lite förvånad. Men de är utomordentliga vår- och höstblommor, som nästan bara säljs till våren. Och ja, julstjärnor var mer överraskande. Men de såldes inte under namnet julstjärna (utan "Princettia" av ordet Poinsettia + princess) och fanns inte i rött, utan brokiga rosa färger.
Alexander-VG-zon3
Våra grossister hade Julstjärnor redan förra veckan. Cyklamen har vi haft någon veckor nu, lika så ljung. Julazalea Har med funnits på listorna ett tag. Penséer såg jag för första gången på listorna som höstblomma 2005, som skrivits är det en bra höstblomma.

Det mesta går att driva till vis tidpunkt, dock jag tycker det är tidigt men det måste ju finnas folk som köper det.
Samsara
Jo, men ljungen ska ha kommit ut i handeln för några veckor sen. Vi fick in redan första veckan i augusti likaså cyklamen. Penséer för mig är vår och visst dem blommar bra och är fina. Men nej, inte till hösten tycker jag. Jag vet kunder som kommer och frågar oss efter penséer, men det kanske ändå är lönt och ta in ett flak och se hur det går? Fast man själv är emot det tongue.gif
Jag tycker att man ska sälja pastell färgade hyacinter till våren men det går inte kunderna med på. Heja min mentor som ändå tar in dem och försöker sälja dem under våren. Men hon kanske har svårflörtade kunder vad vet jag unsure.gif
Nej, klart man inte kan sälja julstjärnan under namnet julstjärna. Dem hette just det du skrev, men nja. Det är för tidigt tycker jag, men jag är säker på att jag snart kommer att ändra mig angående den frågan.
Men ärligt så tycker jag att julen börjar komma tidigare och tidigare för vart år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon