Igår åkte vi till en affärskedja i utkanten av Malmö (vet inte om man får ge ut affärers namn så jag låter det vara osagt), min kompis ville att jag skulle kolla på deras buxbom, hon hade varit där tidigare i veckan och hon trodde dem såg sjuka ut. Hon letar buxbom till sin mamma och där hon jobbar så hade dem bara sjuka buxbom men så var hon inte säker och ville ha en andre åsikt. Så vi åkte dit igår och gick runt och kollade på olika växter, vi hittade inne hibiskus som dem sålde som frilands hibiskus. Blev väl något förvånad över detta, men så sa min kompis att dem som jobbade i butiken var inte speciellt kunniga på uteväxterna. Vi hittade penséer som dem sålde, inget fel med det. Men jag kände att det var fel årstid att sälja dem, eller har jag fel? Jag förknippar alltid penséer som en härlig vink att våren har kommit och sommaren är på väg. Bredvid dem hittade vi julstjärnor?! Båda blev rätt chockade över att hitta det redan, det kan väl inte vara jul redan nu?! En annan kompis sa lite skämtsamt att det är perfekta tiden att sälja dem nu då man inte behöver slå in dem i massa papper. Men julstjärna är ju ändå jul och inte i början av september! Det blev mitt blogg inslag igår, julstjärnor och penséer. Kollade på deras buxbom men dem som min kompis hade visat den som jobbade där var borta men dem andra som också hade "kalicum" brist som dem påstod att det var hade också tyvärr fått svamp angreppet.
Så är det inte förtidigt med julstjärnor? Eller vad tycker ni? Tycker ni att det är försent med penséer eller det går bra att ha dem under hösten också? Jag vet redan att man kan få en andre blomningen på dem om man klipper dem på våren men ändå.