Full version: Toppas?
Ti bee
Hmm, ngra tips om smplantor som ska toppas redan som unga? Hr vxer det friskt och jag undrar lite. Jag kommer att s lite av varje i r (alldeles alldeles fr mkt rolleyes.gif ) s shoot med de sorter ni kan komma p s lyssnar jag!
smile.gif

(mina klematisar ser s ruskigt gngliga ut nu, bara en lng trd med ett par bladpar. Hur gr man med sdana sm trdplantor? Kan man skola om dem och stta dem lite djupare?)
Fenja
Hej!
En god tumregel r att toppa ofta, det funkar p de flesta platorna - ju mer du toppar ju ttare blir de. Plus att de vill ha en god tillgng till bde ljus och nring frsts. Toppa Luktrt (vid andra-tredje bladparet), Blomma fr dagen, Rosenbnor och andra klngisar s fr du helt andra plantor! Pelargoner och Flitig Lisa toppar du s ofta du bara kan i princip, men akta blomknopparna. Glm inte att skola om minst en gng i alla fall.
Gllande klematis beror det lite p vad det r fr sorter du har, alpklematis klipper du oftast inte, men t ex jackmanii kan du klippa ner helt... Du torde kunna klippa ner en riktigt lankig planta till en 60-70 cm fr att f en nystart vilken typ det n r...Plantera Klematis djupt och lgg ett lager (ca 15-20 cm) sand hgst upp ovanp jordklumpen. Detta fr att grenarna ej ska frmultna av fr vt jord. Sanden r viktig fr att klematis ska trivas!
Lycka till!
kerstin z5-6
Ettrigar kan man toppa de flesta , perenner rek jag inte toppning p alls .
Susanne i Linkping
P vissa vxter kan man stta de avnupna topparna i jord (eller vatten) s fr man fler plantor! S gjorde jag med mina tagetes i fjol, och sticklingarna blommade frst! smile.gif
Ti bee
Hur r det med smplantor av chili, tomat (krsbrs mest), dahlia, tobak? Nr ska man brja toppa pelargoner, mina frsdda r nu ca 3 cm hga och har 2 bladpar?

smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon