Full version: Toppas?
Ti bee
Hmm, några tips om småplantor som ska toppas redan som unga? Här växer det friskt och jag undrar lite. Jag kommer att så lite av varje i år (alldeles alldeles för mkt rolleyes.gif ) så shoot med de sorter ni kan komma på så lyssnar jag!
smile.gif

(mina klematisar ser så ruskigt gängliga ut nu, bara en lång tråd med ett par bladpar. Hur gör man med sådana små trådplantor? Kan man skola om dem och sätta dem lite djupare?)
Fenja
Hej!
En god tumregel är att toppa ofta, det funkar på de flesta platorna - ju mer du toppar ju tätare blir de. Plus att de vill ha en god tillgång till både ljus och näring förstås. Toppa Luktärt (vid andra-tredje bladparet), Blomma för dagen, Rosenbönor och andra klängisar så får du helt andra plantor! Pelargoner och Flitig Lisa toppar du så ofta du bara kan i princip, men akta blomknopparna. Glöm inte att skola om minst en gång i alla fall.
Gällande klematis beror det lite på vad det är för sorter du har, alpklematis klipper du oftast inte, men t ex jackmanii kan du klippa ner helt... Du torde kunna klippa ner en riktigt lankig planta till en 60-70 cm för att få en nystart vilken typ det än är...Plantera Klematis djupt och lägg ett lager (ca 15-20 cm) sand högst upp ovanpå jordklumpen. Detta för att grenarna ej ska förmultna av för våt jord. Sanden är viktig för att klematis ska trivas!
Lycka till!
kerstin z5-6
Ettårigar kan man toppa de flesta , perenner rek jag inte toppning på alls .
Susanne i Linköping
På vissa växter kan man sätta de avnupna topparna i jord (eller vatten) så får man fler plantor! Så gjorde jag med mina tagetes i fjol, och sticklingarna blommade först! smile.gif
Ti bee
Hur är det med småplantor av chili, tomat (körsbärs mest), dahlia, tobak? När ska man börja toppa pelargoner, mina frösådda är nu ca 3 cm höga och har 2 bladpar?

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon