kalaskarin
Hej!

Jag fick ta över den här fina blomman av en kompis. Kan någon säga vad det är för sort? Den är stor, bladen är ca 40 cm + stjälk.

Nu till problemet: Den droppar vätska på golvet! I spetsen på bladen hänger det allt som oftast en liten droppe som till slut faller ned. Det var därför jag fick ta över blomman - min vän har en liten nyfödd och misstänkte att den där vätskan inte var så värst nyttig för den lilla.

Men vad gör man - hur gör ni som har såna här? Den är ju superfin men knappast värd att förstöra parketten för smile.gif

Stor blomma

Åsa, mälardalen zon 2
Vätskan är väl dagg = överskott av vatten som pressas ut i klyvöppningarna. Själva daggen brukar inte vara farlig men själva växten är nog den giftigaste krukväxten vi odlar det är ett prickblad men det är väldigt ovanligt att barn förgiftas av växter.
batski
Fast det händer att vissa djur blir det.
Jubbe063
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-09-2011, 16:32) *
Vätskan är väl dagg = överskott av vatten som pressas ut i klyvöppningarna. Själva daggen brukar inte vara farlig men själva växten är nog den giftigaste krukväxten vi odlar det är ett prickblad men det är väldigt ovanligt att barn förgiftas av växter.

Den riktiga termen är nog guttation. Inträffar när växten rötter tar in mer vatten än behovet kräver, då stiger trycket i växten och den måste släppa ut överskottet annars går cellerna sönder. Men inget farligt och inget att oroa dig för.
kalaskarin
Tack! Vi har varken småbarn eller djur så jag är inte så orolig, bara för parketten som sagt! cool.gif

Betyder detta att jag ska vattna mindre framöver då eller är detta bara att leva med? Hur skyddar ni era golv? unsure.gif
Jubbe063
CITAT (kalaskarin @ 02-09-2011, 17:20) *
Tack! Vi har varken småbarn eller djur så jag är inte så orolig, bara för parketten som sagt! cool.gif

Betyder detta att jag ska vattna mindre framöver då eller är detta bara att leva med? Hur skyddar ni era golv? unsure.gif

Vet inte, men för mig är problemet mindre om jorden bara är fuktig, inte blöt. Verkar som droppandet är sommartid, har inte sett det på vintern. Men som sagt, min observation bara....
Azur
Mitt intryck är att växter som trycker ut vatten gör det när de växer med full fart. Jag funderade på om de kanske tar upp mer vatten än de behöver för att de vill åt näringsämnena i vattnet?

I takt med att tillväxten saktar ned när det blir mindre ljus avtar nog droppandet också.
irhen
Om sorten; googla på 'diffenbachia, bilder', så kan du säkert hitta vad din blomma heter.

Om parkettgolv; En matta i stället för tidningar? Jag har en diffenbachia som når taket, 20 år gammal, med fyra stjälkar. Problemet med dropp, har inte varit något större bekymmer, eftersom jag har många mattor och möbler i omgivningen av växten. Ett större bekymmer har varit under krukan. Växten behöver ju stor kruka, och det bildas kondens mellan kruka och golv. Efter en riktigt ful fläck på parkettgolvet, har jag dels en liten matta där själva krukan står, samt distanser, små klotsar som gör att krukan kommer upp några centimeter från underlaget.

Var rädd om din växt! Den är underbart vacker, med sina enormt stora blad!

Lycka till!
johanlotta
Jag använder såndär hård plastmatta som man har under kontorsstolar för att inte "rulla sönder" golvet. Kanske inte det absolut snyggaste....men det är lätt att torka av, och man kan se parketten igenom.
kalaskarin
Ja jag funderade också på en sån faktiskt smile.gif Tack!

Ihren, tack för tipsen också angående krukan, tidningarna har hamnat där i väntan på nåt snyggare förstås smile.gif

Jag har förstått nu att det här är en ganska giftig växt. Men är det skillnad på saften i själva växten och det som droppar från bladen?
lilla mamma
Ja.
Växtsaften är giftig. GÖÖR giftig.
Men stoppar du inget i munnen så är den det inte.
Det är vatten som kommer ur bladens klyvöppningar: alltså INTE giftigt
fifimar
Förlåt mig men varje gång jag läser ämnet på denna tråd så skrattar jag högt här i stolen - så klockrent! a0a.gif

KatteLatte
Växtsaften på diffenbachia är verkligen inte att leka med.....

Får man litet på händerna när man hanterar den - ut och tvätta direkt, annars börjar det klia någor fruktansvärt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon