koja72
Hej !
När bör man ta in och när klippa ner följande växter:

Änglatrumpet, både den med "håriga" blad och den vanliga med rosa trumpeter på ?

Miniänglatrumpet, blå ? (Den jag har börjar få gula blad och tappar dessa)

Ska man klippa ner passionsblomma som jag har ute och som har växt som bara den, eller ska jag ta in den som den är ?

Tacksam för de svar jag kan få.
/Carola
koja72
Ingen som vet hur man gör ?
Helen i Piteå Zon 5
Tror man kan göra lite olika, själv klipper jag aldrig ner varken Änglatrumpet eller 'miniänglatrumpeten' utan ställer dom svalt och under växtbelysning under vintern. Blad faller men det kommer nya hela tiden. Passionsblomman kan du också bara ta in oklippt om den nu inte har slingrat fast sig i något stöd som inte går att få in, då kan du klippa.
kerstin z5-6
Klipper inte heller, alla de växter du nämner är åretruntväxande där de kan stå ute året om.Klippa kan man men då mest av utrymmes skäl.Klipps Änglatrumpet ner för mkt försenas blommningen något nästa år.
koja72
Kerstin...men tål de minusgrader ? Eftersom du skriver stå ute året om ?
Alexander-VG-zon3
Vanlig änglatrumpet kan man klippa så länge man inte klipper veck Y-delningen. Klipper man veck den försenas blomningen (eller som i mitt fall ibland uteblir) som Kerstin skrev. Min Änglatrumpet frös i maj i topparna så Y:en försvann och den har växt bra men inga knoppar.

Har man ett varmt och soligt läge (exempel uterum eller växthus eller varma söderlägen ute) att ge och ger mycket näring och vatten kan man klippa ner den. Annars låter jag mina numera vara oklippta.

Passiflora blommar dom flesta på ettåriga skott och kan om man behöver klippas in under höst eller våren. Snabb växande arter kan få rankor på 3-5m vilket jag tycker är krångligt att övervintra så jag klipper in dessa. Känsligare eller dom som växer saktare klipper jag inte alls, förutom sånt som ev dött.
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (koja72 @ 04-09-2011, 01:15) *
Kerstin...men tål de minusgrader ? Eftersom du skriver stå ute året om ?

Nej, ingen av växterna kan stå ute året runt
Alexander-VG-zon3
Den som kan är härdiga arter av passiflora zon 1(2).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon