Kitcat
Hej alla rosälskare!

Är helt ny på rosor men köpte för ett par veckor sedan en Madame Alfred Carriere. Men jag undrar i efterhand om jag satt den fel? Tycker det är svårt att de om det är ett förädlingsställe på den, om den är krukodlad och rotäkta och allt vad det nu är man ska se.

Jag planterade den exakt i samma nivå som krukjorden.

Mycket tacksam för hjälp!

[attachment=64395:bild.jpg]
kerstin z5-6
ympstället ser ut att vara under jord, men hur djupt? det ser ut som en stor knöl
Kitcat
Hej Kerstin!

Jag hittade aldrig något ympställe, som jag också uppfattade som att det skulle vara en knöl. Men den kanske redan fanns inuti krukjorden så att säga då menar du?
Kitcat
Passar på att skicka med bilder på rosen, den är otroligt vacker MEN det var DOFTEN jag fastnade för. Klassisk, mycket angenäm doft och det är omöjligt att gå förbi den utan att dofta på den.

[attachment=64410:IMG_2144.jpg]
[attachment=64411:IMG_2217.jpg]
Ezereht
Kan ju vara så, men hur som helst kan du ju hälla upp lite jord som en kulle över nedersta delen av rosen. Då är den skyddad för vintern också, så gör jag med alla mina känsliga rosor inför vintern, rotäkta eller inte.

Ibland gör jag ett litet "minidike" längst ut på kullen mot omgivande gräs, så det samlas lite regnvatten där så rosen får lite mer vatten. Men jag har sandig jord. Om man har blöt jord är det ju onödigt göra så.
Kitcat
Tack för tipset, det är värdefullt!
kerstinh
Jag är också nybörjare på rosor, men har ändå hunnit plantera ett antal. Jag har aldrig reflekterat över var förädlingsstället är utan har planterat rosorna runt 10 cm längre ner än vad de var i krukan. Och det är bara ögonmått, inget jag mäter på något vis. Alla mina rosor har tagit sig och frodas fint. :-)

Jag planterade faktiskt en Mme Alfred Carrière i vår och den har redan hunnit växa mig över huvudet. Men jag fick tyvärr bara en enda blomma i år, men jag ser fram emot blommorna och doften nästa år. Tack förresten för bekräftelsen att det är värt att vänta på doften och de underbara blommorna! :-)

Jag har också sndig jord hos mig, så jag vet inte om det är det som gör att rosorna växer bra trots att jag inte är så noga med vad jag gör med dem. Jag planterade en Golden Wings för några veckor sedan och upptäckte att den nog hade hamnat lite för högt. Planerar att hälla på en hög med jord som ju också fungerar som vinterskydd, som Ezereht påpekade. Sedan slänger man ju ändå på någon kompost eller gödsel på våren, så det löser sig och till slut har man en ros på en kulle med en massa, inklusive förädlingsställe, under jorden. :-)
octachoron
Som regel planterar jag ner krukodlade rosor 10 cm utan att kolla var ockuleringstället sitter. Speciellt klätterrosor kan man plantera djupt (som rosgurun LÅG skriver).
Kitcat
Då får vi verkligen hoppas att du får fler blommor nästa år Kerstinh, den verkar ju uppenbarligen trivas. Den doftar verkligen som ingen annan ros jag känt!

Octachoron: Var hittar man denna rosguru någonstans?
octachoron
CITAT (Kitcat @ 04-09-2011, 23:21) *
Octachoron: Var hittar man denna rosguru någonstans?

LÅG = Lars-Åke Gustavsson, har skrivit flera tunga och omfattande böcker om rosor som odlas i Sverige. Dessa finns ofta på bibliotek. En bok handlar om buskrosor, http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127356558
kerstin z5-6
Jag beställer rosor på våren via nätet och då levereras de barrotade.Så ympstället är lätt att se.Krukodlade rosor står ofta bara i ren torv, vilket inte är jord ,så den tar jag bort.Även då syns ympen bra.
Speciellt i kall zon och lerjord bör ympen vara 15 cm under jordytan.Dels klarar sig rosen bättre .Bildar med tiden egna rötter ovan ympen, dels får man mindre problem med tjuvskott från underlaget om man planterar ympade rosor djupt.
Kitcat
Fick svar från Robert på Zeta´s trädgård, en vän till mig känner honom och hade vidarebefordrat min fråga och bild. Detta var således svaret jag fick från Robert:

" Alla rosor är inte förädlade, dvs. okulerade eller ympade, och då planterar man bara rosen på samma nivå som den hade i krukan.
Har kollat på bilden och kan inte se något förädlings ställe, så min slutsats är att rosen är helt riktigt planterad."

Så lilla Alfreds fru får vara nu smile.gif
kerstin z5-6
ok
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon