Jordgubbarna och smultronen står jättetrångt, mest som en grön matta. Detta tänkte jag lösa genom att välja ut lagom många plantor som flyttas till nya odlingsbäddar till nästa sommar, en bädd för månadssmultron och en för jordgubbar. Där de ska få stå i rader med lite lagom mycket mellanrum mellan. Om jag vill få så mycket skörd som möjligt nästa år, när ska jag då flytta dem?
Flytta nu så att de hinner etablera sig en aning innan vintern?
Flytta senare i höst när de börjar vissna ned?
Flytta i vår när de kommit upp igen?
Nu är perfekt! Då hinner de etablera sig och du kan nog räkna med den skörd nästa sommar.
ingrid fuxwall
03-09-2011, 19:19
Strax ska jag byta ställe för mina jordgubbar
Det var det jag misstänkte. Tack för råd.
Då ska jag börja gräva upp där de ska stå. Tänkte djupgräva och blanda i halvförmultnad kompost (har ingen färdig ännu). Så att det blir lite upphöjd bädd. Hur glest ska man sätta tro om man vill minska förekomsten av gråmögel på bären?
Nu har det regnat nästan dagligen, det har regnat över 40mm senaste veckan. Jag som skulle flytta jordgubbar. Det skulle bli en fin lucker djupbädd för jordgubbarna där komposterna står nu. 4m lång och 1,2m bred. De skulle hinna etablera sig så fint innan vintern.
Går ju inte att gräva och luckra upp en djupbädd när det regnar så här. Och nu är det höst så det kommer nog inte att hinna torka upp ordentligt innan vintern heller. Bara kläggigt massivt lergegg som fastnar på allt. Suck...
Klart att det går att flytta på dem ändå, men det är ju inte kul. Vad gör man?
Har också hållt på och gräva om rabatter sista veckorna. Visst fastnar det lite på spaden emellanåt men å andra sidan så går det fasligt lätt att gräva nu!
Det går att flytta dem så länge det är plusgrader så det beror ju på var ni bor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.