Jag har ett nytt potatisland (2år). Och båda säsongerna så har det slutat med att ogräs har tagit över allt. Jag har varit ordentlig och rensat, men har sedan rest bort under en vecka eller två och då har ogräset hunnit tagit över.
Undrade om det kanske finns någon typ av duk som jag kan lägga runt plantorna så att ogräset inte kan komma upp och att det är bara plantorna som får sol och vatten.
Väldigt tacksam för svar, för jag älskar att odla men har ledsnat rejält på att rensa ogräs!
Med Vänlig Hälsning Johanna
*Stintan*
03-09-2011, 14:39
Det blir ju knepigt att kupa potatisen då. Sen bör man nog inte odla potatis flera år i rad på samma ställe.
Preussen
03-09-2011, 15:56
Det verkar väldigt besvärligt kan jag förstå. Dela upp landet i 2 delar och träda hälften genom att lägga en pressening och på så sätt kväva ogräset. Om det är rotogräs blir det lite besvärligare, hyr in en gris som får boka runt.
Ahaa. Så om man kväver det ena året så blir det mindre ogräs andra året?? Är väldigt ny på sånt här.
Piccante
04-09-2011, 15:56
är det fröogräs (ettårigt) som kommer i den bara jorden eller är det rotogräs som är besvärliga?
För rotogräs gäller bara en sak nämligen att gräva djupt och få upp alla rötter. Det krävs mkt jobb de första åren men sen är man kvitt dom.
Är det fröogräs som gror under säsongen så luckra mellan raderna med jämna mellanrum. Man drar upp det grunda rotsystemet och e torkar ihjäl om man stör dom ofta.
Preussen
04-09-2011, 17:02
CITAT (kwicki @ 04-09-2011, 16:44)

Ahaa. Så om man kväver det ena året så blir det mindre ogräs andra året?? Är väldigt ny på sånt här.
Jupp, om det är fröogräs. Är det rotogräs så får du följa Markus h förträffliga råd eller bespruta.
Okej, så om jag tex kör igenom med en jordfräs nu på hösten och sen använder round up, blir det mindre rotogräs då?
*Stintan*
04-09-2011, 19:04
CITAT (kwicki @ 04-09-2011, 19:26)

Okej, så om jag tex kör igenom med en jordfräs nu på hösten och sen använder round up, blir det mindre rotogräs då?
Är det rotogräs så riskerar du att få ännu mer ogräs nästa år om du kör med jordfräs nu. Fräser du så lär rötterna delas i massor av småbitar som kommer att gro i vår sen. Skippa round up! Du lär inte kunna pensla på alla rotbitar ändå. Gräva djupt och rensa bort alla rötter är det som gäller om det är rotogräs precis som Markus sa. Fröogräset rensar du lätt bort under odlingssäsongen.
blomkronan
05-09-2011, 21:42
Jag har ett förslag... Lägg markduk över ogräsytan och odla i pallkragar på markduken. Fyll pallkragarna med två påsar plantjord (5 st för 100:-) och en gogödsel. Då slipper du ogräset
Piccante
05-09-2011, 21:47
mina "kära" grannar i koloniområdet tyckte det såg tråkigt ut med en vildvuxen odlingslott som de dessutom visste att jag kulle ta över så av ren vänlighet jordfräste de allt ogräs utan att fråga föreningen om lov och krattade hjälpligt bort det grövsta. Det sprutade upp kvickrot och åkerfräken nu i våras och jag drog ogräsrötter till ryggen värkte så fräs inte !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.